Eftersom det är första april utgår jag alltid lite för att allt som sägs eventuellt kan vara en lögn - även om aprilskämten i dagstidningarna oftast är tämligen förutsägbara och allt som oftast innebär att locka byfånar att åka någonstans för att få något gratis - upphör aldrig att förvånas av att det alltid är några som går på det och står utanför och väntar.
Däremot är det vissa nyheter som uppenbarligen inte är aprilskämt - trots att man kan tycka att det är fullständigt absurt. När jag hörde på ekot om uefa:s krav visavi hamburgerestaurangen Max vid Borås arena att denna måste stänga under U21-EM lät det precis som väntat. Då McDonald's är en stor sponsor av evanemanget vill inte dessa ha en konkurrent i direkt anslutning till U21-matcherna på samma arena. Föga oväntat var också Max svar; "vi kommer inte att stänga". På radio menade en person på Max att det vore ungefär som att inte tillåta att åskådarna betalar med Visa då Mastercard är en stor sponsor.
För de flesta av kanske de hela tycks fullständigt löjligt. Men många inblandade personer ser inget konstigt i det här förfarandet som onekligen drabbar tredje part (i detta fall Max).
Att jag stör mig på detta är faktiskt inte i första hand ett utslag av nostalgisk krypokommunism och allmänt ogillande av McDonald's. Det beror i mitt fall faktiskt i minst lika hög grad på en känsla för fair play (ni vet, det där som tydligen skall utövas på plan under en fotbollsmatch). Måhända måste man acceptera att stordriftsfördelarna är gigantisk i den moderna, globaliserade ekonomin, men måste man acceptera att stora aktörer med hjälp av sin tyngd sätter marknadsprinciper ur spel?
Jag kommer ihåg ett TV-inslag från OS i Atlanta. Mängder av hoppfulla småföretagare och chanstagare hade köpt sig små markandsstånd på vägarna mellan arenorna och staden. De här människorna hade satsat allt på att sälja krimskrams till besökare. Nu visade det sig som så att huvudlederna redan tagits upp av sponsorerna och dessutom använda OS-maskineriet hela sin tyngd till att i princip blockera eller stänga av alla sidgator. Besökarna ledes som får fram mellan sponsorernas stånd och kunde knappt se de små aktörerna på sidan om huvudstråket.
Ett annat intressant exempel på marknadsföring i samband med fotboll var Budweisers inblandning i VM 2006. Som stor en stor sponsor var det förstås en smula pinsamt för Anheaucher-Busch (företagets namn) när Tyskland blev VM-nation. Inte nog med att ölet innehåller ris och därmed inte följer Reinheitsgebot om vad som definierar ett öl enligt tysk standard, dessutom får risdrycken inte ens heta Budweiser på grund av en långvarig namnstrid med Budweiser Budvar (tjeckiskt öl, kallat Budejovicky i Sverige). För att inte tala om hur upprörda tyskarna blev över tanken att endast få dricka importerat diskvatten istället för lokalt öl av toppklass.
Däremot är det vissa nyheter som uppenbarligen inte är aprilskämt - trots att man kan tycka att det är fullständigt absurt. När jag hörde på ekot om uefa:s krav visavi hamburgerestaurangen Max vid Borås arena att denna måste stänga under U21-EM lät det precis som väntat. Då McDonald's är en stor sponsor av evanemanget vill inte dessa ha en konkurrent i direkt anslutning till U21-matcherna på samma arena. Föga oväntat var också Max svar; "vi kommer inte att stänga". På radio menade en person på Max att det vore ungefär som att inte tillåta att åskådarna betalar med Visa då Mastercard är en stor sponsor.
För de flesta av kanske de hela tycks fullständigt löjligt. Men många inblandade personer ser inget konstigt i det här förfarandet som onekligen drabbar tredje part (i detta fall Max).
"Sture Svensson, före detta ordförande i Elfsborg, är förbundets representant och ordförande i den lokala arrangörskommittén.Nu är inte precis Max - med drygt 60 restauranger runt om i Sverige - inte precis pizzerian på hörnet, men en fluga jämte elefanten McDonald's och det är ingen tvivel kring vem som är David och vem som är Goliat (sedan föredrar jag personligen Max hamburgare före McDonald's, men det är faktiskt inte min poäng).
– Som representant för fotbollsförbundet förutsätter jag att Borås stad löser detta. Det är inte konstigt att Uefa kräver att organisationens sponsorer ska exponeras när det arrangeras stora matcher och turneringar med Uefa som arrangör."
Att jag stör mig på detta är faktiskt inte i första hand ett utslag av nostalgisk krypokommunism och allmänt ogillande av McDonald's. Det beror i mitt fall faktiskt i minst lika hög grad på en känsla för fair play (ni vet, det där som tydligen skall utövas på plan under en fotbollsmatch). Måhända måste man acceptera att stordriftsfördelarna är gigantisk i den moderna, globaliserade ekonomin, men måste man acceptera att stora aktörer med hjälp av sin tyngd sätter marknadsprinciper ur spel?
Jag kommer ihåg ett TV-inslag från OS i Atlanta. Mängder av hoppfulla småföretagare och chanstagare hade köpt sig små markandsstånd på vägarna mellan arenorna och staden. De här människorna hade satsat allt på att sälja krimskrams till besökare. Nu visade det sig som så att huvudlederna redan tagits upp av sponsorerna och dessutom använda OS-maskineriet hela sin tyngd till att i princip blockera eller stänga av alla sidgator. Besökarna ledes som får fram mellan sponsorernas stånd och kunde knappt se de små aktörerna på sidan om huvudstråket.
Ett annat intressant exempel på marknadsföring i samband med fotboll var Budweisers inblandning i VM 2006. Som stor en stor sponsor var det förstås en smula pinsamt för Anheaucher-Busch (företagets namn) när Tyskland blev VM-nation. Inte nog med att ölet innehåller ris och därmed inte följer Reinheitsgebot om vad som definierar ett öl enligt tysk standard, dessutom får risdrycken inte ens heta Budweiser på grund av en långvarig namnstrid med Budweiser Budvar (tjeckiskt öl, kallat Budejovicky i Sverige). För att inte tala om hur upprörda tyskarna blev över tanken att endast få dricka importerat diskvatten istället för lokalt öl av toppklass.
Tony Ponturo, VP of global media and sports marketing for Anheuser-Busch, told the Philadelphia Inquirer, “We respect the Germans' pride in their beer. But we are proud of Budweiser and what it's about. We think this is about giving consumers a choice.[Orwellskt Newspeak?]"Hur kommer det här att sluta? Jag tror tyvärr att uefa kommer att få igen sitt krav, på ett eller annat sätt. Kanske måste McDonald's kompromissa lite utifrån sin ursprungligt hårda linje, men pengar är trots allt makt och inte vill väl Borås kommuns politiker och tjänstemän, som förstås är så glada att få något till regnhålet, sätta sig emot?
1 kommentar:
Jag bojkottade det dyra diskvattnet på arenorna i Tyskland, både av snålhet och princip. Håller med om att det är felaktigt att kräva att Max stänger, de är nog iofs inte så upprörda med tanke på gratisreklamen och förstärkningen av deras David vs Goliat kamp med Donkan.
Fair Play? Inter och Juventus?
Skicka en kommentar