tisdag 15 april 2008

Fotbollens framtid X - Idioter

Ralph slänger i alla fall inte golfbollar på folk!
Det finns många olika sätt att se på människan, samhällen och mänskligheten. En del anser att människan av naturen är god, andra att hon är nyttomaximerande och andra att hon är ett djur som i första hand styrs av sina känslor och instinkter. Detta tvistar både de lärde och okunniga kring men jag anser att ett faktum är en otvetydig sanning: En icke oansenlig andel är idioter.

Både livet och fotbollen är en komplicerad och mångfasetterat värld som innehåller fler faktorer än det svartvita brädets schack. Det är förståeligt att ingen kan hålla reda på alla variabler samtidigt. Trots det finns det uppenbarligen exempel när vissa har så begränsad förståelse för sin omgivning och konsekvensen av olika val att dessa onekligen kan kallas idioter. Idioterna kommer i alla former; en del är supporters medan andra är tränare, spelare, agenter, ekonomer, styrelseordförande eller ägare.

Igår skrev jag ett inlägg om baksidederbyt mellan AIK och Hammarby IF. Jag påpekade hur viktigt publikhaussen i framförallt Stockholm har varit för den allsvenska fotbollen här i Sverige och farorna med att ta denna stämning för givet, vilket vissa idioter bortom ståplats onekligen gör. Jag nämner också att supporterföreningar för båda klubbarna har valt att i detta derby manifestera mot hur supporterkulturen motarbetas med hårda och ibland kontraproduktiva tilltag.

Vad gör då flera personer på supporterläktaren? de bestämmer sig att slänga tändare, mynt och även golfbollar (jag är ingen golfare, men utgår från att de flesta av dessa inte går med bollar på sig till vardags - ett tecken på att det var en genomtänkt, närmast planerad handling) på spelarna vilket får som följd att matchen avbryts i en kvart. Företrädare från såväl Bajen Fans som Black Army är rasande.

Jag utgår förstås för att mina läsare (ja, det händer faktiskt att folk läser min blogg) har en positiv inställning till läktarkultur. Måhända tar jag saker för givet, men nog borde jag kunna utgå från att de flesta av er inte är idioter! Låt oss därför göra ett försök att leva oss in i idioternas tankevärd. Här har vi nämligen ett sällan skådat idiotiskt samspel mellan olika grupperingar av idioter.

Först har vi idioter om drar alla på ståplats över en kam (ståplatspublik=huliganer). Detta är troligen samma människor som föraktar hemlösa och tycker att om man nu tvunget skall lämna teven hemma och se sport på plats så behövs det ett bord, matservering, bekväma, breda stolar och unga, snygga tjejer med korta kjolar och pom-poms för att det skall vara en bra upplevelse. Sedan har vi idioterna som står med i en manifestation mot idioternas lagförslag som drar alla över en kam och försvårar för läktarkulturen som sedan utan några spärrar kan slänga golfbollar mot andra människor, utan en tanke på den nyligen genomförda manifestationen eller på följderna på lite sikt för dem själva och alla andra kring dem; kul för dem att gå på fotboll när vägen förbi spärrarna blir lika angenämt som en arabisk mans genom en amerikansk passkontroll.


Jag upphör aldrig att förundras över idioternas förmåga att förstöra för sin omgivning!

Inga kommentarer: