torsdag 17 april 2008

Sprawl-bashing på TED

(Ja, jag ber om ursäkt för den svengelska titeln på detta inlägg och ja, jag försöker blogga bort derbyfrossan)

Av en slump ramlade jag för några dagar sedan på en sida som heter TED (Technology Entertainment Design). Idén - som har pågått i en massa år - är att låta olika människor tala i 18 minuter om ett speciellt ämne som de bedömer är en idé värd att sprida ("Ideas worth spreading").

Jag har inte hunnit se så många - de flesta är som sagt ungefär 18 minuter långa - men många av dem är både intressanta, lärorika och roliga. Eftersom jag skriver och tänker mycket (inte tvunget bra) kring stadsplaneringsfrågor tyckte jag en föreläsning med namnet "The Tragedy of Suburbia" var sevärd - mest för att den var rolig. Talaren - James Howard Kunstler - är någon som i grund och botten skriver om att oljan skall ta slut, men det gör förstås honom till en fiende av sprawl och bilism.

Nu skriver jag inte under på exakt allt denna man säger och det är förstås en framställning som präglas av amerikanska erfarenheter, men nog skrattade jag högt några gånger. Dessutom tar den upp några frågor som jag brukar irritera mig på, som den menlösa gräsmattan.

2 kommentarer:

Peter sa...

"Hur länge skall jag behöva stå ut med detta bipolära liv där jag slängs mellan hopp och förtvivlan?"
Ja, vad sägs om den här säsongen ut? Kan jag - som svenskamerikan utan möjlighet att gå på derbyt - få Kroptotkins analys av derbyt? Enligt sportradions webbsändning verkar Atleterna ha hittat anfallspelet, särskilt på högerkanten via den där brassen och den där armeniern.
Dessutom är ju kapten Lundgren en kanonskribent på GP:s blogg. Den där Wernbloom håller inte riktigt samma klass, om jag uttrycker mig försiktigt. Alltid 3vligt att läsa din blogg. Keep on.

Olle J. sa...

Det kommer, jag måste bara vila mig lite först. Sedan vet jag inte om det blir så värst mycket analys. Var allt för involverad med hjärtat för att klara av det i detta fall.