torsdag 17 april 2008

Derbyfrossa

Tidigt tillbaka från jobbet; bara halvtid idag. På vagnen hem steker vårsolen halva min lekamen. I min mage ligger sedan igår kväll en stor klump som bara tycks bli större och tyngre. Nej, jag talar inte om begynnande gubbfetma; det är derby i sta'n. Min hjärna förbereder sig för förlusten medan resten av stadens invånare tycks stå, sitta eller förflytta sig som det är en helt vanlig, solig aprildag.

Enligt SOM-institutets undersökningar kan vi utgå från att de flesta av dem runt som för vilka det är en helt vanlig dag håller på blåvitt. Det är nämligen som så att i Göteborg är att hålla på blåvitt (jag äcklas lätt av att bara skriva ut lagets smeknamn) likt att vara med i Svenska kyrkan; du behöver inte ens gå på en match eller gudstjänst på flera år. Att hålla på GAIS är som att vara med i en gnostisk sekt; vi är fast i denna fysisk värld som skapats av den blåvita demiurgen.
Nya Ullevi och gamla Gårda
Men är jag bara avundsjuk? Vill jag också hålla på gôtt och glatt lag med tusentals andra marginalare och snorungar i keps som valt att hålla på de orena och en rad andra lag bara för att de är bäst (fast troligast är la att ungarna egentligen håller på Manchester United, landslaget eller vilket lag som än Zlatan Ibrahimovic spelar i). Nä, jag har alltid stått emot, varit på de svagas sida, kämpat emot enkelriktning och slentrian. Fotbollslaget GAIS hade sitt starka fäste i Gårda och IFK ute i Majorna. Finns det en ödes ironi att Gårda krossats av moderniteten och Majorna blivit en populär bostadsort för medelklassen? Marknadskrafterna och utvecklingen som de säger aldrig går att stoppa säger inte att det bara finns plats för två lag i Götelaborg; Extrapolera och inse att det bara finns plats för ett lag.

Nu blir det till att steka sig lite pannbiff, försöka avnjuta en folköl på balkongen och fokusera på att försöka klara kvällen. Det är trist att tåget har gått och GAIS med största sannolikhet har förlorat på förhand - marknadskrafterna har talat- men så länge det finns GAIS, finns det hopp!

Vad är oddsen för att de orenas första ramsa som vanligt - oavsett vilka de möter tydligen - kommer vara "GGG AAA III SSS - Hata GAIS!" och att bokstavsbarnet Wernbloom kommer att försöka filma sig till en frispark de första fem minuterna som vanligt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fan med dig där! Har också alltid fått plikta och ta emot brackornas och medlöparnas dumma hån för att jag sätter mig mot mainstreamen och vägrar hålla på den "vackra" segraren som byggt sin krets på enbart yta.

Känner alltid med det "mindre" laget i en stad, som Everton, Man City, Birmingham City osv (men fan inte Lazio!).

Come on you GAIS!

Anonym sa...

Att hålla på DSS är som att vara med i svenska kyrkan men att hålla på GAIS är som att vara med i en gnostisk sekt.

Bästa liknelsen jag läst på länge!

/Björn