onsdag 2 april 2008

Samråd om nya Backaplan

Det tog lite emot på grund av det göteborgska vårvädret men kvart i bestämde jag mig i alla fall för att cykla ner till Älvrummet för samrådet kring nya Backaplan.

Det hölls ett kortfattat föredrag där huvuddragen i den detaljerade översiktsplanen presenterades. Kanske inte så mycket nytt för de personer likt jag som ögnat igenom dokumenten och uställningen som finns där nere på Älvrummet men i alla fall. Tycker dock att jag fick lite bättre överblick över hur de tänker. Utbyggnaden kommer att ske stegvis och till en början är det bara området Östra Kvillebäcken och därefter den gamla kassaskåpsfabiken som berörs. Flera av de befintliga affärerna nära Hjalmar Brantingplatsen ("Knutpunkt Hjalmar" eller vad det nu var det kallades nuförtiden) kommer att bestå tills vidare. Kanske inte mina favoritbyggnader i hela världen men samtidigt är det nog bra att låta lite av det gamla bestå, vilket kan underlätta förvandlingen.

Efteråt öppnades det upp för frågor. Svaren var ofta tämligen luddiga, då många av frågorna ännu inte är bestämda eller faller bortom stadsbyggnadskontorets ansvarsområde. Någon frågade förstås om hyresnivåerna och svaret var att det inte var något som staden kunde styra, men det var samtidigt intressant att höra att sju bolag är inblandade i Östra Kvillebäcken med både hyres- och bostadsrätter. Öppnar upp för möjligheten att det inte blir ett mono-område.

Sedan var det givetvis någon som skrek efter mer grönska och öppna ytor. Jag hade god lust att replikera med att uppmuntra honom att flytta till Biskopsgården om det var så viktigt för honom och lämna centrala staden ifred. Tanken är trots allt att detta skall bli ett område i centrala staden, men vissa ger aldrig upp tanken på de menlösa gräsmattorna som vägen mot en ljusare morgondag.
Jag lyfte själv frågan om huruvida det skulle bli någon spårväg. Förstås fick jag inget rakt svar, vilket jag inte heller väntade mig. Detta var något som inte riktigt var bestämt och nog ligger på Göteborgs Spårvägars bord. Det är förstås dyrt att lägga spår fick jag höra men jag ville också påpeka att det är billigare (i alla fall samhällsekonomiskt) att lägga in det nu än senare och att det var hög tid att försöka ge lite vettig kollektivtrafik till Backadalen. Sedan tycker de också att spårvägar är mer barriärskapande än en bussgata - måhända dags för spårvägarna att börja tänka på upphöjt spår. Lite som Chicago skulle jag tycka vara häftigt.

Frågan om antalet parkeringsplatser nämndes. Roligt att höra att de höll staden innanför kanalen som något slags riktmärke i detta avseende med runt 0,5 platser per lägenhet. Bostadsbolagen ville förstås ha mer, vi vet ju alla hur deras framtida kunder älskar stora, öde och blåsiga parkeringsplatser.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Va också där en sväng och både då och en tidigare gång jag vart där så har jag fått intrycket att dom inte gillar spårvagnstrafik överhuvudtaget. Förstår inte varför spårvagnar skulle vara mer barriärskapande än bussgator, man måste ju inte sätta upp massa staket överallt. Kolla bara på andra städer med spårvagnar.
Höll också på att be snubben dra till nån förort när han ville ha ett "hisingens slottsskogen" eller va det nu va :)

Anonym sa...

Jag besökte Göteborg för första gången på sjuttiotalet. Då fanns det staket mellan trottoaren och gatan i många gatukorsningar, för att folk inte skulle korsa gatan hur som helst. Nu är dom flesta staket borttagna, gatukontoret insåg väl att dom inte behövs, folk klarar själva av att inte bli överkörda. Det vore förstås välgörande om det skedde en upprensning bland spårvägens alla staket också.

Nyligen satte dom upp ett staket mellan spåren på Wavrinskys plats. Det skulle förhindra gående att passera bakom en spårvagn då den står stilla på hållplatsen. Resultatet blev helt misslyckat. Många (inklusive mig) vill inte stå och vänta, vi går runt staketet, och då leds man ut i rondellens biltrafik. Grattis planerare till den trafiksäkra lösningen!

Olle J. sa...

Viktor: Ja, Hisingens slottskogen sa nån, sedan var det någon som tog i ännu mer med Hisingens Central park. Den personen hade la inget begrepp och förståelse för att den parkens storhet ligger i att den är omgiven på alla sidor av en hårt exploaterad stad - en slags stad som aldrig kommer att byggas i dagens Sverige.Sett till det stora hela är det verkligen inte ont om grönområden på Hising Island.

Vi har ju inte några staket i centrala stan men nog kan vi vänta oss att någon paltskalle kommer att kräva sådana på nya Backaplan om det någonsin skulle bli aktuellt med spårväg, vilket i sig är osannolikt. Problemet som jag ser det är la inte interaktionen mellan spårvagn och gångtrafik utan med bilar (och även om de säger någon annat är ändå alltid bilarna prio 1), där möten sänker spårvagnens hastighet och därmed effektivitet. Annars är det rätt bra på Hisingen i just det avseendet men det beror samtidigt på en funktionsdelad bebyggelse som vi vill undvika, men nog skulle det kunna gå att lösa med någon viadukt över eller under där vägtrafiken är som kraftigast.

Olle: För det första måste jag säga att jag blir lite förvirrad när du lämnar inlägg efter som även jag heter Olle (om du egentligen är jag och jag har lång gången personlighetsklyvning får jag la be om ursäkt).

Jo, jag har också upplevt Wavrinskys plats före och efter. Tror la i och för sig att en del av byggena på många hållplatser hänger samman med ett försök att handikappsanpassa kollektivtrafiken vilket jag på sätt och viss kan ha en viss acceptans för, men vid Wavrinskys plats och på många andra platser finns det verkligen irriterande staket som försvårar mitt och andras liv.