måndag 31 mars 2008

Vår på Fredsgatan

Efter arbetet begav jag mig till en affär vid Harry Hjörners plats för att inhandla ännu en übertjock fantasyroman (andra delen i en trilogi) som min fästmö - som har influensan och hållit både sig själv och mig vaken halva natten med sitt hostande - läser ut på två dagar, medan det tar mig åtminstone en månad att läsa ut samma bok - det är synd att man är lite mentalt efterbliven.

På vägen ner för den i det närmaste förhatliga Fredsgatan (nästan alltid för mycket folk som dessutom inbegriper NK-besökare) känner jag en doft som det inte går att säga nej till. Nu pratar jag inte om den trånga affärsgatans blomsterbutik eller den minst sagt doftrika tvåltillverkaren i NK:s bottenplan utan om Kaffehuset Mauritz; troligen stans bästa kaffe (jag gör gratisreklam allt för ofta nuförtiden. Kanske hög tid att börja blogga om mode.... Dagens outfit: Jeans, typ blå; tröja, typ svart!).

Det är så inne med uteserveringar nuförtiden och så är det vår också. Klart man måste ta sig en kopp 2:a (=ganska starkt kaffe) och hänga lite på Mauritz uteservering. Nu består Mauritz uteservering av två små ståbord precis jämte ingången och det spöregnade men i alla fall! Det finns inget mer kontinentalt än att luta sig mot ett ståbord i göteborgskt vårväder en liten strunt. Café latte i hink känns inte fullt så hett.

Inga kommentarer: