onsdag 12 mars 2008

SOM man ropar...?

(Det här inlägger är först skrivet för bloggen Bobbie till VM 2010)

I dagens Gepe presenteras en undersökning av SOM-institutet kring stöder kring olika fotbollsklubbar i Västsverige. Insitutet har i flera år gjort stora undersökningar där frågor kring politik, samhälle, media och kultur står i centrum.

Den undersökning som det skrivs om i Gepes sportdel förvirrar mig dock en smula. Resultaten är en smula slafsigt ihopskrivna; troligen resultatet av en journalist med en smula begränsade kunskaper i undersökningsmetodik som försöker sammanfatta resultaten utan att göra det till en lång utläggning i metodik. I Göteborg stödjer 47 procent DLS, 14 procent Öis och 13 procent GAIS.

Det är inte så mycket resultaten som jag ifrågasätter - även om det förstås är en möjlighet utifrån det som jag vill ifrågasätta - utan urvalet. Nu kan det hela möjligen vara ett resultat av journalistens slarv - näppeligen en nyhet på gepes sportredaktion - men jag undrar. Enligt artikeln har:
"1267 supportrar som aktivt stöder sina lag och följer fotbollen har tillfrågats av forskarna om favoritlagen, vilket är ett tillräckligt statistiskt underlag."
I en undersökning av detta slag finns det i princip två felkällor: Dels uppstår obundna fel som beror på att resultatet av undersökningen avviker en smula från det faktiska sanna värdet genom slump, något som är oundvikligt men går att uppskatta och beräkna för att leda fram till det som i opinionsundersökningar oftast kallades den statistiska felmarginalen (journalisten har enligt min tolkning inget riktigt grepp om vad som menas med tillräckligt statistiskt underlag). De bundna felen är svårare att fånga och beror ofta på en dåligt genomförd undersökning. Hur är det möjligt att göra en uppskattning av antalet supportar som stödjer olika lag när urvalslistan av tillfrågade består av personer som aktivt stöder sina lag? Tas 50 procent av personerna på listan från IFK Göteborgs medlemsregister och säg 15 procent från GAIS medlemsregister och så vidare så torde la de siffrorna i sin tur avspegla sig i resultatet. Som man ropar får man svar.

Förhoppningsvis har SOM helt enkelt gjort en mycket större undersökning bland människor i allmänhet och de som säger sig vara aktiva fotbollsanhängare har fått svara på några ytterligare frågor, i så fall kan det vara i sin ordning - den som lever får se, men jag räknar tyvärr inte på ett klargörande från Gepes sportredaktion.

1 kommentar:

Peter sa...

Viva GAIS. Har precis upptäckt din blogg. Intressant, välskriven, smart. Jag gillar varken bitterhet eller självgodhet, men jag gillar det du skriver och Kropotkin hade en och annan god tanke om ett och annat. Och jag är en lidande Atlet sedan 25 år. Keep on!