torsdag 6 mars 2008

Infrastruktur - samtidigt i Götelaborg

Samtidigt i Göteborg och i Gepe har mycket handlat om miljöbilarna, otillräcklig kollektivtrafik (till och från SCA i Mölndal) och djungels lag kring parkeringsplatserna. Gepe använder sig av lite subtil kvällstidningsrubriksättning genom att på förstasidan påpeka att en femtedel av parkeringstillstånden för miljöbilar går till stockholmare, innestadens bilägare rasar (jag skäms nästan över att använda ordet själv) över att det blir allt hårdare konkurrens om parkeringsplatserna i innerstaden samtidigt som allt fler försvinner i och med att staden förtätas.

Jag efterfrågar mer handlingskraft från politiskt håll. Medan bilisterna skriker sig hesa (vissa människor kommer alltid att förknippa bilen med frihet och överger den aldrig oavsett skatter, avgifter och långa köer) så verkar inte så mycket konkret komma fram för kollektivtrafikens utbyggnad. Och då menar jag först och främst spårvagnarna. Förvisso går turerna tätare - trots det står jag packad som en sill på morgonen - men jag saknar nya spår. Spårvagn är ett effektivare sätt att transportera människor på än bussar men när, med Chalmerstunneln som ett positivt undantag, byggdes det senast nya spårvägar i Göteborg? När skall det dras spårväg till Norra älvstranden (skall dock erkänna att jag inte hunnit ta mig tid och gå till Älvrummet vid lilla bommen ännu) och när ska det byggas spårväg mot Backadalen? Politiker tycks glatt diskutera diverse osannolika förslag som ligger långt fram i tiden, men om konkret planering märker jag föga. Södra älvstandens utbyggnad kommer att på grund av de förseningar som ett eventuell mastodontprojekt med en tågtunnel under stan i det närmaste oundvikligen kommer att dra på sig ligger eoner bort - dessutom är det redan i det närmaste gångavstånd från Lilla Bommen eller Järntorget.

Det enda riktigt konkreta som jag kommer på i detta är från förra valet då någon miljöpartist som, om jag inte missminner mig (rätta mig gärna om jag har fel) föreslog en spårvagnsträckning från ändhållplatsen i Länsmansgården, ner längst Björlandavägen och bort mot Backaplan. I beaktande av den planerade ombyggnaden av området kring Kvillebäcken vore detta verkligen något att ta tag i. Som det ser ut nu lämnas ansvaret för att utveckla området över till olika byggbolag som bygger sina monokulturområden med miljonprogramshus a la nyfunkis för medelklassen utan att det finns någon övergripande plan, sedan får det la slängas in lite busslinjer. Vad någon miljöpartist föreslår kan man ignorera, då dessa aldrig kommer att få något egentligt avgörande inflytande över något så pass stort och kostsamt som ett större trafikprojekt.

Dessutom är något så konkret som en spårvagnsdragning samtidigt en viktig markering från kommunens sida. Busslinjer kan dras in och försvinna och misskötas vilket tycks vad jag har hört vara fallet med Torslanda, vars invånare kommer att tvingas ha bil länge än. En spårväg visar för fastighetsägare och boende att här finns staden - det går inte att flytta rälsen i första taget. Framförallt skulle det kunna vara en god markering mot den sprawl som nu fortsätter att sprida ut regionen och göra den allt mer bilberoende.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Appropå älvrummet så var jag där häromdan. Jag prata med en man (fint klädd 50-60åring) som jobbade där. Han var jättetrevlig tills jag framförde lite kritik mot att det var så glest, lågt och funktionsuppdelat. Han intog genast nån sorts försvarsställning och svarade tex att "du inte kan få vad du vill" och när jag sa att jag ville bygga ut kollektivtrafiken svarade han att "man kan inte alltid åka spårvagn" och skrattade. Ansåg väl att jag var en okunning ungdom som inte kan nåt om "stads"planering. Om det är så älvstranden utveckling anser att en stad ska se ut, och att det är så de hanterar "vanligt folks" åsikter, så är stans vidare utbyggnad ganska körd...

Anonym sa...

"Som det ser ut nu lämnas ansvaret för att utveckla området över till olika byggbolag som bygger sina monokulturområden med miljonprogramshus a la nyfunkis för medelklassen utan att det finns någon övergripande plan, sedan får det la slängas in lite busslinjer."

Göteborgs stadsplanering i ett nötskal! Det är något jag har tänkt på bara nyligen, vi byggde spårvägslinjer förr som ett skelett för stadsutbyggnaden. Jag skulle tänka mig för både en och två gånger om jag skulle köpa lägenhet i Torslanda eller på Norra Älvstranden, utan spårvagnslinje så blir de bara en andra klassens förorter.