lördag 5 januari 2008

Ett nytt Backaplan

För en gångs skull blir jag försiktigt optimistisk när jag läser en artikel om stadplanering i gepe. Gamla B&W (heter la Coop eller nåt nuförtiden, men jag hänger inte med) skall rivas och ersättas med en blandad bebyggelse med plats för kontor, butiker, matställen och bostäder.

Ska rivas!

För utsocknes kan Backaplan beskrivas som en gigantisk sliten parkeringsplats omgiven av stora, ofta nedgångna, butikslokaler som ser ut som sunkiga lador. Det nedgånga ladorna står glest utspridda över i övrigt dött och fantasilöst landskap. Helt enkelt ett köpcentrum anpassat för efterkrigstidens bilism som nu blivit passé och ersatts av modernare gallerior med allt under ett tak.
"Stadsbyggnadskontoret håller på med en fördjupad översiktsplan som siktar mot en radikal omvandling. Backaplan kan bli en ny fräsch stadsdel med hög exploatering. En mix av stora och små butiker, matställen, bostäder och kontor ska ge en trygg blandstad som lever dygnet runt. [...]Förtätningen ställer krav på en stadslik arkitektur, när fackhandel varvas med bostäder och kontor i högre hus[.]"
Både den nya och den gamla sortens köpcentrum gör mig lätt illamående, men bara att någon med inflytande över Göteborgs stadsplanering ger mig ett hopp om en vettig utvidgning av centrala Hisingen. Någon gång kanske segregerade zoner omgivna av menlösa gräsmattor och trafiklösningar inte längre är norm för all så kallad stadsplanering. Att dessutom bygga bostäder på ett ställe där det finns en fungerande kollektivtrafik! Det är nästan för mycket för mitt svaga hjärta...

En artikel om planeringen i Kvillebäcken skall följa i lokalblaskan. Det skall bli intressant läsning, efter den första rundan av diskussioner blev det tyst efter att inblandade arkitekter och planerare fick ta emot mordhot från de kriminella organisationer som har sina lokaler där. det lilla min sambo lyckades luska ut var att de trots allt lutade mot att slänga in en mängd menlösa gräsmattor mellan banala lamell- och punkthus, men i dessa bägge fall så kan det näppeligen bli fulare än idag. Även om en del av de unika affärer och företag som finns i området förstås kommer att slåss ut av internationella kedjor.

Det sägs att det kommer att finnas en öppen utställning av den detaljplaneringen för pöbeln (=röstberättigade medborgare). Jag får ta och ta mig ditt och vara obekväm. är jag riktigt framgångsrik så kanske jag kan trakassera någon politiker med obstinata frågor.

1 kommentar:

gardebring sa...

Den menlösa gräsmattan är en formulering jag har tagit till mitt hjärta. Tack för den pärlan!
Det är ju nämligen precis vad det är. En totalt idiotisk och onödig barriäryta till ingen som helst nytta. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en enda människa använda en sådan, utom i form av genväg via nedtrampade gångstråk.
Gräsmattor får mer än gärna finnas i parker och på gårdar. Mellan hus, och mellan hus och vägar är de dock inget annat än missfoster. Tyvärr envisas likfan stadsplanerare och arkitekter fortfarande med dumheterna.