lördag 12 januari 2008

Prästens lilla kråka skulle ut och åka

Framtiden är inte vad den varit

På senare tid har Svenska Dagbladet inte gett mig det jag vill ha; brännpunkt och andra ledarartiklar har handlat om för mig helt ointressanta frågor eller - ännu värre - Stockholm. Nu pågår det någon debatt om förtätningen av huvudstaden med fler höghus (forsätter därefter bland annat här och här), en fråga som egentligen borde intressera mig mycket. Nära hälften av det jag skriver om på min lilla blogg handlar om staden. Men det är just så att det handlar om staden med bestämd artikel, vad som händer i en stad jag inte lever och verkar i eller har någon egentlig relation till tycks inte kunna engagera mig i på samma sätt.

Däremot fick jag en del tankar av Thomas Gürs ledarkolumn om extrapoleringen i prognoser. Det låter kanske urtråkigt men är i realiteten tämligen relevant. I många prognoser antas allt annat vara lika när ett streck dras mot helvetet eller himmelriket. Nu tycks i och för sig herr Gürs baktanke i alla fall delvis vara att marknadskrafter och rationaliseringar kommer att lösa miljöproblemet åt oss; en föreställning som jag tycker är allt för simplistisk. Men samtidigt är det en viktig poäng att tänka på. Ju mer komplext någonting är desto svårare är det att göra några vettiga prognoser. Till exempel Marx reducerade - inspirerad av Hegel - ner den mänskliga världen till en handfull teser och antiteser och extrapolerade fram det kommunistiska samhället. Även om ett handfull insnöande marxister inte håller med vågar jag faktiskt påstå att den prognosen inte direkt bekräftats av utvecklingen de senaste hundra åren.

Något som Gür dock glömmer är att det på samma sätt kan vara ett misstag att anta förändringar i olika variabler på förhand. Titta på eller läs vilken framtidsskildring som helst som har några år på nacken - spelar ingen större roll om det är frågan om Tillbaka till framtiden 2 med Michael J. Fox (svävande bilar om 7-8 år! Och skateboards!) eller någon av regeringens långtidsutredningar från det senaste halvseklet eller tips om bra aktier för det nya året - alla är de fel, så förbannat fel.

Trots människans behov att planera och tänka på sin framtid är den som alltid höljd i dunkel. Dett enda vi kan vara säkra på är att i det långa lopper är vi alla döda - men de flesta brukar inte planera för det.

Jag vågar inte säga något om GAIS säsong 2008, är bara lite irriterad att konstgräspemiären på grund av byte av motstånd flyttats fram en dag till min födelsedag - hur skall jag komma loss?

Inga kommentarer: