tisdag 22 januari 2008

SNS vill ha fler Stachanoviter i ekorrhjulet

Här ska det jobbas övertid!

Medan hela världen (nåja) fokuserar sig på några bombattraper, som turligen inte störde min resa till jobbet i alla fall, läste jag i Sveriges störta morgontidnings tunga debattsida DN Debatt hur tankesmedjan SNS tänker kring regeringens jobbskatteavdrag och jobbpolitik i övrigt.

Jag skall inte gå in på några detaljer - de beskrivs antagligen mycket bättre och mer stringent i artikeln - men skall ändå lämna ett par reflektioner kring en del kritik som SNS vill framföra:

"Många medel- och höginkomsttagare får sänkta skatter och högre disponibla inkomster, men deras marginalskatt är oförändrad. Skattesänkningen har därför enbart en inkomsteffekt i dessa grupper, det vill säga det relativa utbytet av att arbeta mer påverkas inte. För medelinkomsttagare finner vi därför enbart en mindre ökning av arbetstiden och för de med högre inkomster till och med en minskning."
Eller med andra ord; det saknas ett ytterligare incitament för medel- och höginskomsttagaren att öka sin arbetstid. Enligt SNS arbetar högutbildade mindre i Sverige än i andra europeiska välfärdsländer. Så människor i Sverige som har de rätt bra tar och skaffar sig med fritid istället för att arbeta övertid? Hemska tanke! Undrar om ekonomin är till för människorna eller om människorna är till för ekonomin? För fritid kan la inte ha något värde och dessutom måste medelklassens människor ägna tusenstals timmar åt att fixa allt åt sina barn.

Morot i all ära, men va snopen SNS skulle bli om ökade löneinkomster för medelinkomsttagare ledde till en fallande utbudskurva där alla tar ut sin inkomstökning per timme i mer ledig tid. Nåja, skulle något sådant hända kan vi vara säkra på att en nationalekonom på Gosplan kan trixa rejält så att skattelättnader bara faller ut efter att man jobbat sina fyrtio-femtio timmar. Sedan har vi ju reklamen som berättar för oss vad vi måste ha.


Det hela gäller förstås inte mig som högt utbildad och därför överkvalificerad för de flesta jobb utom städning och liknande, men jag har ibland förmågan att sätta mig in i någon annans situation. Men bry er inte om mig - jag är bara bitter och självgod! Det kanske inte är vidare kul att bo i Sverige när de stora vita männen som bestämmer kommit på att det enda vi är bra på är att konsumera och leva över våra tillgångar.

*****

Stachanov var en hjälte i Sovjetunionens propaganda som påstods ha brutit fjorton gånger mer kol än sin kvot på 1930-talet.

Inga kommentarer: