måndag 21 januari 2008

Kvadrat och kubik

Jag har tidigare påstått att jag inte kan engagera mig i höghusdebatten i Stockholm och Svenska Dagbladet. Ändå kan jag inte låta bli att ta upp en replik kring planerna på 34 nya höghus i den där orten som ligger en bit utanför Enköping.

Kristina Berglund (bla fd stadsarkitekt i metropolen Vallentuna) påpekar att det är en missuppfattning att högre hus ger högre täthet. Regionplaneringen och en engelsk studie som hon hänvisar till pekar på att idag så försvinner mycket av vinsterna i bo- eller affärs- eller kontorsyta i högre hus med att de inte kan byggas för tätt för att släppa fram solljus och större ytor behövs för bland annat parkeringar och friytor:
"Den visar att på en yta av tre hektar kan man i stället för en skyskrapa få in till exempel tolv fjortonvånings punkthus eller nio kvarter med trevåningshus och få samma totala våningsyta (Roger Evans Associates).
Höghus ökar alltså inte tätheten i nämnvärd grad – om man inte bygger ett Manhattan förstås, men det har väl inte Mikael Söderlund tänkt sig?"
Ja, så är det nuförtiden. När Manhattans skyskrapor byggdes var det inga större problem att bygga tätt. Nu däremot måste alla vinster kompenseras med bland annat mitt största hatobjekt i den moderna stadsbilden; menlösa gräsmattor. De är överallt så fort jag lämnar innerstaden. de bara ligger där, mellan fula vägar och fula hus och tar upp en massa plats till ingen nytta annat än att eventuellt ge lite utrymme för solljus de två veckor om året det finns någon sol i Göteborg. Men förhållandena som Kristina Berglund hänvisar till är inte givna lagar utan är resultatet av nuvarande trender och normer. Jag skulle verkligen inte ha något emot att bo på Manhattan. Men istället för att slänga upp höga hus för att Göran Johanssons eller någon annan pamps (må det vara en politiker eller någon inom näringslivet) penis skall bli symboliskt förevigad i stadsbilden (har ni varit i Skellefteå?).

"Skyskrapor dyker ofta aningslöst upp i debatten som symbol för nytänkande. Hus i en stad är dock delar av en helhet, inte separata skapelser som radas upp som på en utställning.
Den vackra sammanhållna stadsbilden i Stockholm, framvuxen steg för steg över ­sekler, är ett fantastiskt arv att utveckla och förvalta för ­kommande ­generationer.
Det duger inte att utifrån en modetrend förstöra stadsbilden genom att bryta skalan med utstickande hushöjder."
Kristina Berglund tangerar ovan bitvis några av de tankar jag vräkte ut mig tidigare idag. Där ser man. Om det skall byggas nytt i ett område med trevåningshus, bygg femvåningshus. Finns det mestadels femvåningshus, bygg sjuvåningshus. Det är på det sättet som Manhattan är en trevlig och spännande stad att röra sig i (måhända lite för spännande vissa tider på dygnet, men inte som Hising Island).

*****

I övrigt har Mark Isitts andra artikel om arkitektur i Götelaborg kommit. Där jämför han bland annat Göran Johansson med Homer Simpson...

Inga kommentarer: