lördag 12 januari 2008

Fotbollens framtid I - Avstamp

Både en och två gånger det senaste halvåret har mitt hjärta slagit dubbelslag och mitt ansikte blivit rött när tanken på att slå samman min klubb med andra förts på tal av framförallt svamlande journalister som Ulf Stendum.

Men vad är det egentligen saker och ting handlar om? Pengar förstås! Sport (och med sport menar jag fotboll) handlar i hög grad om pengar, vilket var anledningen till att frågan lyftes från sportsidorna till ekonomisidorna i lokalblaskan. Tyvärr är svenska fotbollskribenter sällan kunniga nog att hantera frågor kring ekonomi och utveckling på sikt. Deras främsta nisch är trots allt att göra dåliga ordvitsar på utövares namn - z istället för s och kalla händer etc - mycket annat går över deras huvuden.

Själva grundbulten bakom idén som ger mitt hjärta dubbelslag är att den sammanslagna klubben med hjälp av sina samlade tillgångar och fräscha investeringar från näringslivet skulle kunna höja upp den nya klubbens omsättning till de nivåer som anses nödvändiga för framgång i ett allt hårdare klimat.

Som en drucken jungman Jansson rumlade jag kring på internets stormande vågor. En blogg som faktiskt analyserar fotbollsekonomi med djup är den osynliga handen av någon hammarbyare. Från den råkade jag via en länk ramla på en artikel av Loek Groot vid handelshögskolan vid Utrechts universitet som heter European Football: Back to the 1950s.

Groots artikel är egentligen ett svar på en annan artikel av Hoehn och Szymanski med titeln The Americanization of European Football. Denna polemik är inte av det tröttsamma, konfrontatoriska slaget. Groot håller med om deras analys i stor, men förslår en annan väg framåt. Framförallt är det Groots sammanfattning av den seriösa ekonomiska forskningen inom denna del av fotbollsvärlden som jag finner uppfriskande.

Artikeln inspirerade mig och jag kommer at skriva några inlägg kring framgång och fotboll - och GAIS förstås. Jag spånar rätt fritt och har därför inget emot lite nya infallsvinklar och påpekande. Inte för att jag har det annars helller i och för sig...

Inga kommentarer: