fredag 1 augusti 2008

Ut och in på nya arenan

Häromdagen avslutade Fredrik Askerup sin serie av nedslag på olika platser på gepes kultursidor med en sida om den nya arenan. Det är hög tid att arenan får lite plats på kultursidorna också. Jag är av åsikten att idrott, och inte minst fotboll, också är kultur. Det till synes vattentäta skottet mellan Kultur och Sport, både i media och bland kreti och pleti (där kreti tycker om kultur och pleti sport) är en smula löjligt. En fotbollsarena som byggnad är definitivt kultur.
Utsida - Allianz Arena, München (FC Bayern München, TSV 1860 München)
Vad skribenten lägger märke till arenans slätstrukna arkitektur. Redan från början har stadens hämmningar lagts på bygget, måhända tillsammans med byggherrens intresse av en billig utformning (se intressant tirad om det på yimbySthlm). Byggnaden får helt enkelt inte sticka ut på höjden, bredden eller - gudarna förbjude - utseendemässigt. Allt skall anpassas till den rådande omgivningen.

Resultatet blir på många sätt ännu en lada. I alla fall från ett gatuplansperspektiv. Ni vet, det där perspektivet som de flesta människor, utom arkitekter, upplever sin omgivning från. Kommer att tänka på Borås egna lada, dit jag skall på måndag. Första gången jag besökte platsen var det som en vriden upplevelse från någon Neil Gaiman-roman - ett Backaplan fullt med Häckensupportar är la lika sannolikt som att bortglömda gudar vandrar på jorden. Nu visade det sick dock att de höll på IF Elfsborg...

Det finns en intention att marken runt arenan skall leva även när det inte är match och lysa upp området med sina butiksljus. Likt skribenten är jag mycket tveksam att det går att få något liv nära det närmast sterila evenemangsstråket, men man kan la alltid hoppas och inte bara fnysa åt ett på många sätt hedervärt initiativ. Kanske en plats för polisen att hänga på lunchrasten? Även om det la egentligen handlar om pengar till Higab och inte en genuin vilja av ett kommunalt bolag att skapa levande stadsmiljöer. Men i den bästa av världar skall la krafter likt en osynlig hand... bla bla bla.

---
Askerups kontenta var att det är insidan som räknas på den nya arenan och i det sammanhanget är det intressant att läsa på Gårdakvarnens hemsida om hur de tänkt sig livet på den nya arenan. Framförallt blir jag lite stressad eftersom det bara kommer att finnas 1500 platser i klacken och Gårdakvarnen räknar med att dessa kommer att gå åt som smör innan säsongen ens börjat. Eventuellt kommer krav på medlemskap både i GAIS och i någon supporterförening krävas. Årskort och medlemskap i GAIS har jag redan. Nu får jag bara hoppas att den gamla föreställningen om oändligt utbud av platser kommer att leva kvar länge nog i folks medvetande för att jag fort som fan skall kunna skaffa mig en plats.
Insida - Arena auf Schalke, Gelsenkirchen (FC Schalke 04)
---
Kanske skall tilläggas att Fredrik Askerup, i alla fall för den invidgde, i sin artikel visar att han annammar den gnostiska sektens ortodoxi. Det gör mig helt blint positivt från första stycket!

Inga kommentarer: