tisdag 19 augusti 2008

Utbildad och obildad

Jag tror att jag vid något tillfälle tidigare beklagat mig över lokalblaskans överlag ointressanta debattsida. Medan Svenska Dagbladets Brännpunkt och DN Debatt relativt ofta drar till sig mitt intresse är det ytterst sällan jag läser Gepes debattinlägg. Vet inte riktigt om så är fallet, men jag har fått intrycket att det i nio fall av tio handlar om fiskekvoter. Jag äter inte ens fisk, även om jag förstås älskar makrillar, så det är fullständigt ointressant för mig.

Idag lyckades jag dock ta mig igenom sociologen Per Månsons beklagande över att inga studenter är intresserade av Rysslands- och Östeuropakunskap. Anledningen, enligt honom, är att dessa länder inte är inne längre.

Artikeln är full av en dåligt undertrykt bitterhet mot tidens tendenser. Studenter ses som nyttomaximerare med en strikt instrumentell syn på sin utbildning; ingen bryr sig länge om bildning utan ett krasst ekonomiskt värde. Varför ens ha någon humaniora eller samhällsvetenskap?

Låter i mina öron inte precis som något nytt, dagens ungdom har beklagats åtminstone sedan Sokrates och Platons dagar. Vad jag däremot ser är ett utmärkt tillfälle att i den relativa anonymiteten som bloggare helt och fullt hämningslöst och skamlöst häva ut mina fördomsfulla intryck av olika samhällsgrupper.

För även om jag inte tvunget håller med, eller har möjlighet att riktigt bedöma, Månsons intryck så kan jag på sätt och viss hålla med i hans kritik. Jag har alltid eftersträvat allmänbildning i ordets rätta bemärkelse. Att behöva stöta på högt utbildade människor som samtidigt är helt obildade är verkligen frapperande. Två grupper jag av egen erfarenhet speciellt sett detta hos är teknologier och civilekonomen. Teknologen har ofta en stark motvilja mot att läsa allt som inte är Sci-fi eller möjligen Fantasy medan civilekonomen - som jag tycker värst om - sällan kan uttycka sig vettigt vare sig på engelska eller svenska utan slänger sig med något pidginspråk mestadels bestående av klyschor. Även om juristen ägnar sin tid åt ett helt och fullständigt världsfrånvänt glaspärlespel så brukar de i alla fall bestitta någon elementär allmänbildning.

---
Allmänbildad är en översättning från tyskans allgemeinbildung som härstammar från det tidiga 1800-talets tyska syn inom nyhumanism och idealismen, se speciellt Wilhelm von Humboldt, kring behovet av allmänna kunskaper i framförallt humaniora, samhällsvetenskap och politik.

Notera att allmänbildning sällan inkluderat särskilt mycket naturvetenskap, vilket förstås är väldigt objektivt och bra - just för att jag är rätt kass på det ämnet. Hade det varit på ett annat sätt hade jag troligen inte kunnat uppfatta mig själv som allmänbildad och hur hade jag då kunnat se ner på andra människor?

Inga kommentarer: