onsdag 13 augusti 2008

Vänsterhäntas dag

Idag är det de vänsterhäntas dag, International Lefthanders Day, som enligt Wikipedia skall ha funnits som speciell dag sedan 1976. Inte ens jag som vänsterhänt kan riktigt orka bry mig om de vänsterhäntas dag. En del saxar och andra verktyg kan vara lite bökiga att använda, men i övrigt är det näppeligen ett levande helvete att vara vänsterhänt. Nu har det la i och för inte alltid varit så eller ens så att vänsterhänthet är accepterat i hela världen. Men vem orkar engagera sig nog för en sådan här dag? Nog för att det finns en del äldre som har tråkiga minnen om när de tvingades lära sig använda högerhanden. Men jag skulle nog tro att det är mindre traumatiskt att lära sig av med vänsterhanden än vänja sig av med en avvikande sexuell läggning. Jag är högerhänt vid datorn och tycker det är direkt bökigt att använda vänsterhanden för att styra musen. Jag beskyller verkligen inte det kristna högerhänta imperialistiskt-kapitalistiska patriarkatet för att de genom sitt strukturella förtryck tvingat mig till det. Kyrkan har i och för sig spridit en del dumheter i frågan. Fast samtidigt finns det la ingen fråga som kyrkan vid något tillfälle inte uppmuntrat och spridit dumheter kring. Det är trots allt kyrkans modus operanti, nu har vi dock en man på insidan.
Vår man på insidan
Det kan rimligtvis inte finnas någon företeelse överhuvudtaget som inte har sin egen dag. Även om några känns väldigt relevanta och viktiga, som till exempel kanelbullens dag, så undrar man lite vad som skall komma härnäst; kanske en dag för guds son?

Inga kommentarer: