måndag 11 augusti 2008

Alla dessa folkgrupper

Jag har inte skrivit något om den pågående konflikten i Kaukasus. På samma sett som den eviga konflikten i mellanöstern har jag efter år av läsande, tänkande och argumenterade kommit fram till slutsatsen att alla ståndpunkter är ohållbara i konflikter som dessa. Att sitta på min ända och sitta här och skriva om hur saker och ting förhåller sig på en plats jag aldrig varit på skulle kännas minst sagt förmätet.

Tyckte dock att Torgny Hinnemos genomgång i Svenska Dagbladet var en befriande enkel genomgång av huvudlinjerna i de konfliker som löper samman i Kaukasus. Rysslands imperieamibitioner, oljan (en tidig oljeledning drogs från Kaspiska till Svarta havet av familjen Nobel) Georgiens behov av att hävda sin maktsfär mot minoritetet, den dåliga relationen mellan Nato och Ryssland och så alla dessa folkgrupper som aldrig tycks lämna sina dalgångar.
"Förutom knappt fyra miljoner georgier, som utgör omkring 80 procent av befolkningen, finns här också megrelier, svaner och lazer som talar språk som står georgiskan nära. Imerelierna, gurierna och adzjarerna har georgiska som modersmål men ändå egna identiteter, adzjarerna därför att de av tradition varit muslimer till skillnad från de kristna georgierna. Dessutom lever här några hundra tusen armenier, azerier, osseter och tiotusentals abchazier och greker och några andra mindre folkspillror. Därtill kommer inflyttade ryssar och ukrainare."
Alla dessa folkgrupper som finns i de stora makternas gränsområden i den gigantiska euroasiska landmassans mitt är för mig något spännande och intressant. På ett av de följande uppslagen i tidningen finns en färgkarta som försöker få med alla olika folkgrupper i Kaukasus. Trots att jag ofta är lite nyfiken för området och läst en del är det omöjligt att komma ihåg hälften av dem. Bad är det egentligen som utmärker en gurier? Jag har la i och för sig varit skeptisk gentemot nationell identitet sedan jag läster Eric Hobsbawms "Nationer och nationalism sedan 1789" men bara en sak som att det finns två små enklaver med greker! Jag trodde att de sista grekerna försvann från området i samband med Grek-turkiska kriget 1920-22 men inne i det unga Sovjet, där georgiern Iosif Dzjugasjvili var folkkommissarie för nationalitetsfrågor, har de alltså överlevt. En barnslig del av mig vill ta tag i dessa greker, och många andra av dessa för mig främmande och exotiska folkgrupper, för ställa dem i ett museum.

Det är en lyx att kunna sitta i ett land som inte varit inblandad i en väpnad konflikt sedan Napoleonkrigen och ha sådana barnsliga idéer.

---
Länk: Karta över folkgrupper i Kaukasus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Folkgruppen avarer (påminner om avatar och aviator) har det coolaste namnet enligt mig. De flesta av dem bor i Dagestan som är granne med Tjetjenien men de finns även i andra delrepubliker/länder.

Ett av de mest komiska och samtidigt mest stötande inslagen under konflikten var samtalet mellan Medvedev och Putin där de med bekymrade miner diskuterade Georgiens förehavanden i Sydossetien och Putin kallade det för folkmord. Hallå din värdelöse despot, vad höll du på med i Tjetjenien! Minnet är kort och självgodheten stor hos maktens män.

/Rikard

Olle J. sa...

En folkgrupp som givetvis inte skall blandas ihop med folkgruppen som slog sig ner i nuvarande Ungern under folkvandringstiden, efter att ha trängt undan de gotiska gepiderna.

Ja, den ryska regimens hjärtskärande omsorg om det osstesiska folket väl och ve blir ju lätt löjeväckande i beaktande av deras agerande mot sina egna etniska minoriteter i närområdet.