Jag har vid två tidigare tillfällen berört konflikten mellan UEFA på ena sidan och en vettig verklighet på den andra. Vet la inte om det är värt att ödsla någon mer tid på hela frågan. Den har fått så pass mycket uppmärksamhet att det knappt är värt att uppmärksamma det här. Nu har i alla fall Uefa beslutat sig från att flytta de fyra matcherna i U21-EM som skulle spelats på Borås Arena annorstädes.
Vad jag främst tycker mig märka är hur pass smart Max har fått ut det mesta av den här till synes negativa händelsen. Genom att ställa sig på tvär mot två jättar, Uefa och McDonalds, får de direkt sympatier. Sedan går de och sätter igång med en nätomröstning. Har ni noterat hur företag gärna vill försöka engagera dig genom att du skall rösta på två olika nya smaker eller liknande? När de får människor att ta det aktiva, om än lilla, steget att trycka på en knapp och rösta för dem skapar de ett band mellan sitt företag och den presumtive konsumenten (notera att jag har noll utbildning i marknadsföring, så mina spekulationer är mer grundade i en verklighet än någon som har en så pass anti-utbildning). Dessutom var la utgången given på förhand av en sådan omröstning.
Att Uefa, likt Fifa, tycks ha en förmåga att skada eller solka ner allt det lägger sina feta prinskorvsfingrar är organisationen så pass maktfullkomligt att hur svenska folket tror eller tycker om deras agerande så spelar det ingen roll. Så fort ett medelmåttigt allsvenskt lag lyckas besegra ett lag från något litet obskyrt land och nå till tredje omgången i kvalet kommer deras kunder återigen stå... ursäkta, sitta och tjoa. McDonalds lokala restauranger som säljer en medelmåttig och dyr produkt med mördande reklam kanske inte är fullt lika roade. Dessutom måste deras moderföretag betala Ueafa för denna björntjänst.
Tidigare:
Fotbollen framtid IX - Marknadsdiktatur
Uefas snabbmatsdiktatur
1 kommentar:
MMmmm ett green-mål på Max... slurp... smält ost... Om två veckor så tror jag att vi drar dit Kropotking!
Skicka en kommentar