söndag 27 juli 2008

Svårt att se film

Jag vill varna känsliga läsare för att detta inlägg inte är fullt så pretentiösa som denna bloggs ton tycks tarva.
Den fule har övertaget mot den gode(?)
Är det fler är jag som noterat hur svårt det är att se film på teve numera? Det är söndag kväll. En gång för länge sedan så konkurrerade tevekanalerna om att visa stora filmer (läs: oftast Armageddon) på söndagskvällen. Ja, som självgod snobb passade det inte alltid min kräsna filmnäsa (svartvit tysk film är ju trots allt bäst!) men nån förbannat bottennivå måste ha nåts och passerats. Under helgen visade till exempel TV6 lite spagetti-western. På lördagen visades För en handfull dollar mer och jag utgår från att För en handfull dollar visades på fredagen. Jag såg filmen på lördagen. Rätt OK film, inte mer. Den började visas klockan åtta. Den gode, den onde och den fule som skall visas ikväll är ett mästerverk, en klassiker, Sergio Leones kanske bästa film. Det är klart att den filmen måste sändas från klockan tio på kvällen och sluta efter ett på natten. Jaja, det är industrisemester och Volvo PV, som la ändå snart läggs ner, chillar i solen över Hisingen, men va fan. Kan inte människor som arbetar få se vettig film på teve istället för olika krystade tävlingsprogram om sång, modellande, matlagning, hårklippning, klädd-design, inredningsprogram och annat skit som känns som en repris även första gången det visas?

Inga kommentarer: