onsdag 9 juli 2008

Inga spårvagnar på Avenyn säger kandidatuppsats (uppdaterad)

Sommar är oftast nyhetstorka för lokalblaskor ute i provinserna. Måhända är det detta som får gp.se slänga upp slutsatserna från en kandidatuppsats från Handelshögskolan som en stor nyhet.

Ämnet är la i sig gott och intressant - hur kan man göra Avenyn mer attraktivt? Jag har trots allt själv vid något tidigare tillfälle gnällt lite om hur ointressant paradgatan Avenyn är för många av oss i lokalbefolkningen. Trots att Avenyn är Göteborgs mest kända gata utsocknes så känns den ofta tämligen öde.
"- Det som saknas mest i dag är shoppingen. Det är de som vi har intervjuat, fastighetsägare samt företrädare för föreningen Avenyn och kommunen, ganska överens om. Det unika med Avenyn är just mixen och den måste behållas. Samtidigt får shoppingen längs Avenyn inte bli för exklusiv men den måste vara unik och inte bara erbjuda det som alla andra gör, säger Ida Gustafsson."
Jag skall inte gå in närmare på deras metod eller slutsatser bortsett från en - Spårvagnarna bör tas bort från Avenyn. Märkligt, är min första reaktion. När jag någon gång vill åka vagn till Stadsbiblioteket irriterar jag mig lite över att det är så stretigt att gå upp och ner från hållplatsen Valand - måhända har inte kulturen vid Götaplatsen fått någon plats i Handelshögskolestudenternas perspektiv?
"- De som svarat och de vi har talat med är också ganska överens om att spårvagnarna bör flyttas från Avenyn. Inte alls så att kollektivtrafiken ska bort, det måste finnas hållplatser nära, men trafiken kanske inte behöver gå rakt genom gatan, säger Ida Gustafsson. "
Men även om vi bara ser det från ett kommersiellt perspektiv så tycket jag det hela är märkligt. De som svarat på en enkät eller svarat på studenternas fråga vill tydligen ha hållplatser nära, men inte på gatan. Låter lite som ett nimby-beteende. Men hur skall folklivet gynnas av att det blir än bökigare att ta sig dit? Spontana besök på gatan la inte precis öka.

Jag kan inte riktigt förstå hur spårvagnarna på Avenyn kan uppfattas som störande. Finns det någon gata i centrala Göteborg där spårvagnen är ett mindre problem än där skulle jag bli förvånad. Den går långt ifrån trottoaren och ingen kan la bli överraskad av en spårvagn. Kommer gatan kännas mindre öde och ogästvänlig utan kollektivtrafik? Dessutom är spårvagnen del av Göteborgs varumärke och bör således vara närvarande på paradgatan. Är det ingen som tänkt på att det är det arkitektoniska uttrycket med en bred paradgata a la Germania som måhända är anledningen till att folk inte vill vandra runt där i snålblåsten när det finns folkvimmel och närhet till andra shoppingstråk i staden?

*****

Uppdatering: Självfallet har även YimbyGBG slängt sig över artikeln och genom detta har jag även fått tag i en elektronisk kopia av själva uppsatsen (pdf).

Skummade igenom uppsatsen. Den verkar rätt bra skriven och väl genomarbetad - en massa babblande förstås, men det är la obligatoriskt i en C-uppsats. Att jag var lite dryg tidigare beror på att jag inte fick några förstasidesrubriker på min tid. Jag är la bara bitter.

Även om jag inte gillar att begränsa min verklighet till koncept som varumärke - det är helt irrelevant för mig som medborgare - så fanns det en del intressant. Även om det förstås är en massa babbel som följer med uppsatskrivande.

Lite tråkigt och kvällstidningsartat av gepe att lägga fokus på det där med spårvagnarna. Från ett blandstadsperspektiv så nämnde en kulturfotograf (Håkan Berg) hur det bland annat försämrats genom mindre lokalbefolkning och biografernas försvinnande.

Föreningen Avenyns undersökning ger jag inte mycket för (ja, jag kan en del om statistiska metoder). Och Inglasning som lösning är bara en reflexrespons från sinnesslöa individer.

För att bre ut mig så togs även problemet med Bergakungen upp - något jag gnällt om tidigare. Genom att det ligger i det stendöda mono-området som är evenemangsstråket så försvinner besökare till all den kringaktivitet som ofta följer med ett biobesök - för ingen orkar ta sig mellan Bergakungen och avenyn för en kaffe och en bulle eller en öl.

Inga kommentarer: