söndag 20 juli 2008

GIF Sundsvall 1 - 1 GAIS

Nittio minuter av denna match var inte värt att se, allt relevant hände på tilläggstid då GAIS lyckades ta och förlora ledningen inom loppet av ett par minuter. Till skillnad mot till exempel det sena tappet mot MFF borta var detta inte direkt orättvist sett till matchen i stort.
Lag [4-2-3-1]: D. Jankulovski; J. Lundén, A. Tobiasson, B. Friberg da Cruz, K. Gustafsson; E. Hédinsson, F. Lundgren; L. Patjadzjan (81' B. Andersson), J. Gudmundsson (61' Mervan Celik), T. Lycén; D. Morais Reis.
Eftersom det egentligen inte hände så värst mycket av intresse i matchen skall jag även här strunta i mina sedvanligt långrandiga utlägg om menlösa detaljer. GIF Sundsvall är starka hemma på sitt konstgräs (nej, jag tänker inte skylla på underlaget) och initialt hade jag varit nöjd med ett poäng borta för att sedan köra över norrlänningarna hemma på tysta, öde Ullevi. En oroskälla var förstås Wandersons frånvaro, kunde Johann Gudmundsson fylla skorna? Njae, även om han inte direkt gjorde bort sig blev det snart tydligt att den extra dimensionen saknades i GAIS anfallspel. Även om laget till en början var duktiga att vinna bollar på mittfältet och komma till offensivt spel försvann det mesta i lagets grönsvarta hål av vedervärdigt dåligt passningsspel. I första halvlek hade endast ett skott på mål registerats, och det var av hemmalaget.

I andra halvlek började GAIS återigen hyfsat för att med tiden tappa över initiativet till GIF. För att försöka skapa lite kreativitet i anfallet så byttes Mervan Celik - allsvensk debutant - in på bekostand av Joí tämligen tidigt. Hisingsyngligen som imponerade med sin teknik i flera av försäsongsmatcherna fick nu komma in mitt i helluften och tampas med frustande patroner. Även om killen lyckades med en del med boll, behövs det bättre spel utan boll för att kunna lyckas med baggböleri i i tråpatronernas Sundsvall. Mellan Daniel Morais Reis slet ensam och utan framgång uppe på topp för GAIS hade GIF flera farliga anfall. Dime jankulovski tvingades nyttja sina kända kobrareflexer för att freda buren.

Försvarsspelet fungerade i stort sett hyfsat med ett litet plus i kanten för Jonas Lundén som jag tycker fungerar allt bättre ihop med Levon Patjadzjan på högerkanten. Tyvärr fick inte armeniern mycket uträttat denna söndagskväll. Jag var i stort sett klar att gå ifrån vattenhålet jag betraktade detta sömnpiller på för att dra mig hemåt hände allt på en gång. Den inbytte anfallaren Björn Andersson blev nedriven en bit utanför straffområdet till vänster och Tommy Lycén - som lyckats med en del offensivt men återigen vägt lätt i närkampspelet - skjuter en perfekt pärla nere vid främre stolpen. Tre poäng! Nä, självfallet inte - om ni hållit på GAIS i mer än två minuter vet ni att inget är givet för grönsvart. Vid ett inlägg mot straffområdet är det passiv och dålig markering precis framför mål och den inbytte före detta Häckenspelaren Robert Mambu Mumba gör 1-1 med bara sekunder kvar. Lite trist, men samtidigt kan jag inte riktigt känna mig besviken, de e la GAIS. Jag hoppas dock verkligen att laget är besvikna, både med resultatet och sitt spel. Både vi supportar och de vet att de kan bättre än så här.

Inga kommentarer: