Ett problem med marknadsekonomi är att en aktör kan uppnå en position där denne kan köpa sig fri från marknaden. Det borde - enligt min mening - vara en möjlighet som skall motarbetas av en stat som vill verka för en fungerande marknad.
Det är däremot inget som Uefa bryr sig om. Den första april tog jag upp denna organisations krav på att hamburgekedjan Max måste stänga sin restaurang i Borås arena för att tillgodose krav och önskemål från en stor sponsor för U21-EM, hamburgekedjan McDonald's. Max gick ut och försökte vara lite tuffa och säga att de verkligen inte tänkte stänga och hänvisade till sitt kontrakt. Förstås vettigt att göra, om inget annat så skapade en massa positiv publicitet gentemot en ledande konkurrent som alltid lyckas dra åt sig andras ilska, något som också märks av nu när Max böjer sig, typ. De säger, eller tror, att de skall ha öppet mitt emot arenan istället.
Mcdonalds försöker slå sig fri från att åter hamna i skottgluggen för ett allmänt lätt ofokuserat och säger att de inte är deras krav utan något som Uefa driver på egen hand, som om McDonalds saknar inflytande i frågan. Samtidigt säger sig inte Uefa vara nöjda utan kräver mer, annars kan Borås förlora matcherna. Givetvis uttalat med samma kraft och indignation som den lilla pojken som inte vill låta de andra barnen leka med hans nya leksak om inte han får bestämma över leken.
Den egentliga vinnaren är trots allt Max. Först lyckas de bli David som kämpar mot Goliat och nu säger de sig inte vilja ha ersättning av Borås kommun då de säger att de inte tycker att situationen är kommunens fel och de vill inte ha skattepengar som kompensation utan säger sig slåss för en princip. Publicitet som måhända är mer värt en den halva miljon som kedjan tros förlora.
Det är la inte så svårt att lista ut på vilken sida lill-pamparna inom Svenska Fotbollförbundet ställer sig? Just det, här gäller det att skapa sig pluspoäng hos stor-pamparna inom Uefa!
Det är däremot inget som Uefa bryr sig om. Den första april tog jag upp denna organisations krav på att hamburgekedjan Max måste stänga sin restaurang i Borås arena för att tillgodose krav och önskemål från en stor sponsor för U21-EM, hamburgekedjan McDonald's. Max gick ut och försökte vara lite tuffa och säga att de verkligen inte tänkte stänga och hänvisade till sitt kontrakt. Förstås vettigt att göra, om inget annat så skapade en massa positiv publicitet gentemot en ledande konkurrent som alltid lyckas dra åt sig andras ilska, något som också märks av nu när Max böjer sig, typ. De säger, eller tror, att de skall ha öppet mitt emot arenan istället.
Mcdonalds försöker slå sig fri från att åter hamna i skottgluggen för ett allmänt lätt ofokuserat och säger att de inte är deras krav utan något som Uefa driver på egen hand, som om McDonalds saknar inflytande i frågan. Samtidigt säger sig inte Uefa vara nöjda utan kräver mer, annars kan Borås förlora matcherna. Givetvis uttalat med samma kraft och indignation som den lilla pojken som inte vill låta de andra barnen leka med hans nya leksak om inte han får bestämma över leken.
Den egentliga vinnaren är trots allt Max. Först lyckas de bli David som kämpar mot Goliat och nu säger de sig inte vilja ha ersättning av Borås kommun då de säger att de inte tycker att situationen är kommunens fel och de vill inte ha skattepengar som kompensation utan säger sig slåss för en princip. Publicitet som måhända är mer värt en den halva miljon som kedjan tros förlora.
Det är la inte så svårt att lista ut på vilken sida lill-pamparna inom Svenska Fotbollförbundet ställer sig? Just det, här gäller det att skapa sig pluspoäng hos stor-pamparna inom Uefa!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar