måndag 9 juni 2008

Ett nytt försök på den tredje dagen

Den sista minuterna inför VM-premiären 2002 (Senegal 1 - 0 Franrike) satt jag som ett spänt barn på julafton i en stor soffa. I kylen fanns det folköl och jag sörplade ivrigt på ännu en kopp kok-kaffe med dagens tidningsuppslag om premiärmatchen framför mig. På papperet hade jag stuckit under och rättat. Jag hade redan tittat igenom alla namn och preliminära uppställningar och var nog förberedd nog att hoppa in som kommentator om det skulle behövas. Jag såg varje match den gången.

Idag är det tredje dagen på EM 2008 och jag orkar knappt lyfta på ögonbrynet. Har la sett ett par halvlekar men tappar oftast fokus och går bort till datorn, bläddrar lite i en bok eller en tidning, klappar på katten eller går runt lite i lägenheten som en osalig, blassé ande. Premiärmatchen spenderade jag på restaurang med min bättre hälft - trots att Tjeckien spelade. Intresset är nära noll.
Va fan är de så glada över då?
Ikväll skall jag försöka engagera mig i Holland - Italien. Kommer jag att lyckas? Risken finns att tidigare beteende kommer att upprepas både ikväll och även imorgon kväll. Vad är det för intressant med laget Sverige (och sin 'klack' med det häftiga namnet Camp Sweden... borde det inte vara Sonderkommando Schweden?), ett tämligen ointressant lag i det stora hela.

Jag har allt svårare att engagera mig för landslagsfotboll överhuvudtaget. Nerven finns där inför en viktig [sic!] försäsongsmatch med GAIS. Det finns inte ens några GAIS-spelare med i någon av trupperna, i så fall hade man i alla fall kunnat sitta och oroa sig för att den eller dessa spelare blir skadade och på så sätt fått den obligatoriska, nödvändiga känslan av en nära förestående katastrof och ett totalt jävla mörker som jag associerar med fotboll.

EM är en alldeles för lycklig tillställning. Ja, om man nu får kalla det EM. Uefa menar la att det skall kallas Euro 2008 och inget annat. Lite som Säve flygplats som tvungen skall kallas Gothenburg City Airport (uttalas med Arlanda-engelska). Jag är inte så bra på engelska, City måste betyda äng eller åker eller nåt liknande.

Och så sänds det på TV4 också...

Inga kommentarer: