onsdag 4 juni 2008

Nybyggen i Göteborg

Jag är intresserad av staden. Jag är inte fullt lika intresserad av hus. För att vara lite mera konkret är huset för mig framför allt intressant genom sin omgivning och relation till denna, utseendet kommer lite i andra hand. Det är inte någon unik ståndpunkt. I tidningen (i mitt fall i första hand lokalblaskan gepe) ger mycket utrymme åt vissa projekt, medan andra nybyggen knappt får mer än en liten notis i ena hörnet (som ett område sockerbitar jag upptäckte lite av en slump när jag skulle cykla till Backavallen eller Hitl... Hildedal).

Anledningen till att dessa får så pass lite uppmärksamhet tror jag beror på att få lägger märke till området eller lägger något värde i det. De flesta Göteborgare har en relation till Centralposthuset vid Drottningtorget eller Södra älvstranden. För de stora byggjättarna är det förstås på ett sätt väldigt bra att så få bryr sig, mindre debatt, gnäll och byggstopp för dem. Samtidigt så undrar amn vilka förutsättningar dessa områden har i framtiden. Om de inte berör nu, kommer någon att bry sig sedan? Om Hisings Kärra svaldes av jorden och försvann, skulle någon ens lägga märke till det? Någons släktingar skulle inte svara i telefon. Varubilarna som levererar till det lilla centrumet skulle komma till en väg som slutar i intet och något band på Volvo kanske skulle få lite problem.

Mycket snack nu utan att jag kommit till någon poäng. Jag skall försöka skriva om lite nybyggen som jag stöter på eller får höra om men som samtidigt inte berör så värst många. I första hand blir det förstås nybyggen jag sett eller ser i områden som jag i alla fall har någon rudimentär uppfattning om; om Askim skulle sväljas av... ja ni fattar.

Det är min poäng att dessa relativt anonyma byggen är lika viktiga för vår stadsmiljö som de stora, omtalade projekten.

*****

Första bygget blir Långströmsgatan, nära Eketrägatan. klart om några timmar får vi hoppas.

Inga kommentarer: