söndag 1 juni 2008

Till Västsvenska industri- och handelskammarens VD

Den största morgontidningen i landets andra stad. En helsida för debatt, men ytterst sällan någon som engagerar mig. Lördagens sena bläddring för dock med sig ett undantag. Ett irriterande undantag.

Anders Källström är VD för Västsvenska industri- och handelskammaren. Han vill lyfta fram frågor som rör kompetens i Västsverige och hänvisar i ingressen till en färsk undersökning. Han menar att kompetens är en allt viktigare resurs och att goda föredömen är viktiga som inspirationskällor. Jag vill inte säga emot hans grundläggande hypotes. Däremot gör han en tvivelaktig och vulgär när han säger att "1900-talets världskrig har, så att säga, ersatts av 2000-talets 'War of Competence'". Däremot är jag mer skeptisk till hans påstående om att offentliga personers betydelse som inspirationskälla för ungdomar ökar, något han påstår men inte underbygger med några referenser. Hans poäng är dock att de kända Göteborgarna (läs: socialdemokraten Göran Johansson) inte är lämpliga reklampelare för att locka till sig unga hjärnor till regionen.

Måhända är det så, vad som dock gör mig mycket irriterad är den färska undersökning han hänvisar till i ingressen och sedan ägnar lång tid åt att förklara. Hur har denna gått till? Några goa, glada medarbetare har traskat över (läs: åkt stor, fet bil) till Brunnsparken. Väl där har de frågat folk på gatan att nämna kända göteborgare tills de som frågade kände att listan så att säga stabiliserade sig.

Ja, varför tänka på sådana där träiga begrepp som oberoende slumpmässigt urval?! det är förstås väldigt imponerande att vräka ut sig över en hel sida och tjôta om kompetens och samtidigt visa upp en fullständigt brist på kompetens om hur man genomför en mycket enkel undersökning. Personligen har jag utbildning inom området men har inte lyckats får ett arbete som motsvarar min kompetens. Att Anders Källström babbla på om hur unga välutbildade väljer bort Göteborg samtidigt som han tydligen saknar sådan grundläggande kompetens bland sina drygt 65 medarbetare är minst sagt imponerande.

Pinsamt! Jag kanske skall höra av mig och fråga om jobb, jag har i alla fall kompetens som de saknar och jag bor dessutom redan i Göteborg.

1 kommentar:

Anonym sa...

ja det enda rätta ordet torde väl vara just pinsamt.