söndag 22 juni 2008

Återfall i missbruk - FM08

Ja, det måste erkännas. Sedan midsommar har jag återfallit i ett gammalt och hårt missbruk från min ungdom; Football Manager 2008, en förfinad och omdöpt drog som tidigare gått under namn som Championship Manager och liknande sedan 1992.

Det är nog ett av de värsta missbruk jag haft av en produkt överhuvudtaget. Tusentals timmar har ägnats åt att spotta på skärmen, dunka stolar i marken, banka på skrivbordet och för storheter som Cardiff City, Torquay United samt Dagenham & Redbrigde till titlar och ära i fotbollseuropa.

*****
Skulle kanske bellat på tröjan innan; blåvit-randig...
Den nya älsklingen är Worcester City FC, som i början av säsongen 2007/08 spelar i Conference North - på grund av sponsorer numera kallad Blue Square North. Det är alltså nedanför Premier League, nedanför The Championship, nedanför League 1 och Legue 2 och strax under Conference National (Blue Square Premier).

Med noll spänn att förstärka truppen med men med lite marginaler i lönebudgeten plockar jag in en vänsterback (Alan Beeton, tidigare Wycombe Wanderers) på free transfer och lurar över en mittfältare (Alan Moogan) från konkurrenten Burscough. Framförallt får jag styrelsen att sluta ett samarbetsavtal med Birmingham City som sänder ner två unga mittbackar (Sam Oji och Amadou N'Diaye) för att ge dem lite erfarenhet. Dessutom skaffar jag mig en extra tränare för att försöka få lite fart på mina halvtidsproffs.

Av fem träningsmatcher förlorar jag fyra och spelar en oavgjort. Ser inte bra ut då styrelsen förväntar sig en placering på den övre halvan av tabellen. Problemet med detta missbruk till skillnad från andra är att det är en tröskel att komma in i det. Mängder av information, statistik och namn finns att tillgå. De möjliga besluten är så många att det ofta blir enklare att inte fatta några alls. När det går trögt i hemmapremiären på St. George's Lane mot Barrow lackar jag ur och börjar fixa till taktiken som varit tämligen ordinär 4-4-2. Ändrar om till 4-1-3-2 med centralt spelande mittfältare som skall kötta till det på mitten, lågt liggande backlinje som skall täcka till och inte släppa till så många frilägen och sedan tjonga upp bollen tämligen omgående mot anfallarna som skall försöka göra mål på omställningar och motståndarnas misstag. En destruktiv och primitiv strategi god nog för Lagerbäck och svenska landslaget.
Världsberömt hatderby - Worcester City vs. Redditch United
Taktiken får effekt direkt och Worcester börjar rada upp framgångar för sin hemmapublik som emellanåt är fyrsiffrig. Med vissa bakslag som det mållösa resultatet i hatmatchen mot Redditch United och en snöplig förlust mot Workington börjar det hela arta sig. Självfallet går det lite trögt att gå vidare i kvalifikationsomgångarna till FA-cupen mot erkända storlag som Rugby och Cordby. Den efterföljande FA-cupsegern mot Cambridge United fixas genom den enklaste av lösningar som finns i CM/FM; en inplockad 17-åring med snabba ben och ett hyfsat målsinne, helst portugis. Alan Wilkes från Walsall plockas upp från gatan i oktober och gör fem mål på sina inledande fyra matcher. Nu gäller det att lägga upp strategin för att nå till Champions Leauge där pengarna finns!
Trea efter fjorton omgångar...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du har gett efter för suget alltså. Själv har jag lyckats stå emot sedan hösten 2005. Men oj vad suget finns där. Men jag har inte tid och FM-missbruket kräver tid. Dessutom är FM dåligt för ett förhållande.

Borde inte en del av intäkterna gå till ett FM-rehab?

/Rikard

Olle J. sa...

Tid och tid. Hade man inte offrat familj, vänner och arbete så hade det la inte varit något missbruk?!

FM-rehab? Om företaget är beredd att betala för lite Groundhoppning i England som rehab kanske skulle skriva in mig...