torsdag 7 februari 2008

It came from the Mail...

Så kom den igen, det säkraste av alla tidiga vårtecken, till och med säkrare än träningspremiär för GAIS eller regn i Göteborg; räkningen från CSN (centrala studiestödsnämnden).
Amos - Så när CSN:s senaste, oskydliga (och hungriga) offer

Jag var beredd, CSN tar nämligen och sänder mig en varning några veckor innan själva räkningarna kommer - kanske så att jag skall hinna hänga mig, eller i alla fall undvika att ligga ner vid brevinkastet utifall själva tyngden av brevet skulle knäcka på min nacke. Försökte förklara detta för min katt, men det är väldigt svårt att förklara något för honom och han blev så när dödad av hin håles brevbärare.

Min enda tröst, när jag beaktar hur jag skall betala räkningarna med två lågt betalda skitjobb - för vilka min gedigna utbildning i stort sett är meningslös- är att tänka på de idioter som förde över hela sitt studielån till det nya systemet! Som någon vis man någon gång sa: skadeglädjen är den enda sanna glädjen.

*****

Inläggets titel är en parafras på It Came From the Desert - ett dataspel till Amiga från 1989 som bland annat hämtade inspiration från b-skräckisen Them! från 1954, med James Arness i en av huvudrollerna (Zeb Macahan...).

2 kommentarer:

Der Panzerbär sa...

Jaså! Herrskapet har fått nyss om dig också? Passa er! Jag får som bekant inte ens post längre. Jag hoppas inte herrskapet funnit dig genom mig, ni vet ju det gamla talessättet att "När Stasi nyser" får svenska apparaten rena rama febernojan. Det är som en absurd mardröm; Dom vill ha pengar utav dig, samtidigt berövar dom dig rätten att använda telefon, mottaga brev samt kollektiva transporter och dessutom övervakar dom dig! Det är ett helvete! Ett helvete!

Anonym sa...

Oooh. "It came from the desert" är en sann höjdpunkt i spelhistorien!

"The desert... unchanged for millions of years..."

Helt lagliga versioner finns att ladda ned här:
www.cinemaware.com/clsgame_itcame.asp
Amigaversionen är givetvis bäst, men man behöver jaga rätt på en emulator för att spela det (typ WinUAE).

Tycker dock CSN mer påminner om uppföljaren, "Antheads". :P