fredag 29 februari 2008

Gepe spår väder

En fredag i början av år 2008. Den enda morgontidningen i rikets andra stad har en given första rubrik på framsidan och följer upp med ett helt uppslag några sidor längre fram; det regnar oftare på fredagar i Göteborg.

Vilken relevant och inte alls pseudovetenskaplig sak att berätta för mig som prenumerant. Det här är förstås jätteviktigt för mig. Hur skall jag annars kunna planera min helg som jag skall spendera med att dricka upp alla de där vinerna som stadens kvällstidning rekommenderar till mig och alla stadens bag-in-box-alkoholister medan jag tittar på något skandal- och chockomskrivet program?

Men artikeln sa förstås inte så mycket om helgens väder. Tittar lite försynt i min urdruckna kaffekopp. Sumpen på botten säger mig inte mycket. Jämt spridda små svarta prickar på en brun botten är inget gott underlag för statistisk inferens. Dessutom känns kaffesump så tantigt. För en rejäl och trovärdig undersökning krävs det något mer påtagligt - som djurinälvor till exempel.

- Amos! Kom till husse, Amos! Du får mat! Komsi, komsi!
Aztekerna dränkte spädbarn för att blidka regnguden Tlaloc
*****

Klart jag inte skall dricka några GT-viner i helgen. Satsar istället på en femton år gammal kärleksrelation - folköl. Är lite ledsen över att den exklusiva kedjan Willys en trappa ner inte saluför min gamla favorit Falcon Bayersk. Istället blir det det näst billigaste danska blaskölet, 2,8%. Förvisso någon krona dyrare för ett sexpack, men lite mer bouquet!

Inga kommentarer: