fredag 22 februari 2008

En biljett till ungdomsfritt, tack!

Det heter tydligen februarilov nuförtiden. När jag var ung och vacker (finnar, glasögon, smal som en fånge från Bergen-Belsen, okammad) hette det sportlov. Men det är la ingen unge som ägnar sig åt sport på loven längre (jag lekte med min C64). Förra veckan var det i vilket fall februarilov i Göteborg. Inte för att jag har så bra koll, jag bara märker det lite vagt på måndagsmorgonen när jag får lite mer plats för min tidning på spårvagnen. Efter ett tag på eftermiddagen märker jag att det där enerverande lätet är borta - och jag talar inte om tjutet från den nya spårvagnen - utan från det som kommer från ungdomar i grupp.

Denna vecka var de tillbaka. Precis som med uppföljaren till en svulstig actionfilm från Hollywood var det mer, mer av allt! Några dagars värme som satt igång deras redan i normalfall obalanserade hormoner och frånvaron från klicken av likasinnade i en vecka tog de igen med råge. Höga ljud, fniss, bröt (som i löjliga försöka att vara coola samtidigt som de försöker framhäva sig själva och dölja deras osäkerhet gör dem så fruktansvärt töntiga för alla vuxna som inte glömt bort sin egen ungdom), målbrott (ett brott som inte ens är inskriven i Sveriges rikes lag!), pipandes mobiltelefoner, uppspelandet av dålig musik (av någon artist som de tror är nyskapande och intressant men ingen kommer att bry sig om om 5-10 år) och så mycket smink att det också torde vara något form av miljöbrott.

En och en är de ofarliga men tillsammans utvecklas den total irriationssumman enligt någon form av logaritmisk skala. Vid fem till sex individer nås uppskattningsvis en nivå som borde stå med någonstans i en tilläggsparagraf till den universella FN-Konventionen mot tortyr och annan grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning.

Hur mycket extra skulle jag behöva betala för en ungdomsfri vagn? Fyllon, narkomaner och jag har fått nog!

****

Höga flöden i den mäktiga Kvillebäcken, några meter till och arbetsförmedlingen kommer att gå under!

Inga kommentarer: