fredag 1 februari 2008

Fotbollens framtid Vb


Då det är fredagkväll, jag är en gammal gubbe och teveutbudet är vedervärdigt sitter jag framför datorn och dricker folköl (det näst billigaste 2,8 %-märket nere på Willys) - det är ju ingen idé med en weekendresa till Saint-Tropez så här års.

Vad jag egentligen letade efter var en artikel som jag läste i DN:s papperstidning som handlade om skattesatsernas i olika länders betydelse för fotbollen i Europa, jag tror i alla fall att det var i DN. Men jag kan inte hitta den. Istället ramlade jag på en D-uppsats i företagsekonomi från Lunds universitet som berör några av de frågor diskuterat tidigare. Titeln är "Hur ska svenska fotbollsklubbar bli framgångsrika i Europa?". Då det är en akademisk uppsats kan man direkt hoppa över ungefär hälften där studenterna måste bevisa att de är mästare i vetenskapteori och gå till pudelns kärna. De tre killarna som gjort uppsatsen har intervjuat flera personer från både klubbar, sef och SvFF, journalister samt sponsorer kring fotbollen som produkt. Det är samla gamla vanliga människor som får svamla på och Tommy Theorin får återigen chans att visa förakt för den engagerade ståplatspubliken.

De framhäver två faktorer som fotbollskonsumenten eftefrågar; upplevelse (arena och spelet) och komfort (bekväma sittplatser under tak, god mat och dryck, säkerhet och övriga facilitetet som toaletter). Sedan går de vidare och presenterar vad de kallar för Key Success Factors för att lyckas som en ny, modern arena som gärna också får ägas av klubben och kompetent personal som har kontakter med näringslivet.

Egentligen framkommer la inte mycket mer än vad som jag svamlat fram i fyllan, men det menar jag inte som något nedvärderande mot skribenternas produkt (om någon av er skulle råka läsa detta)- jag är nämligen en mycket klarsynt person.

*****

En intressant detalj som jag la märke till kom fram i ett citat av Niklas Olovzon, creative director och varumärkesexpert på strategikonsultföretaget Sport & Brands som kritiserat den konventionella visdomen att bra spel leder till publik på läktarna som i sin tur leder till högre inkomster:
"Det funkar inte så, det är tvärtom egentligen. Det är helt andra målgrupper idag och ett helt annat medieklimat. Allt som händer utanför planen skapar egentligen sportsliga och ekonomiska framgångar och inte tvärtom. Man måste tänka i företagsekonomiska termer och då måste man också ta kostnader för att få intäkter."
Detta går i alla fall delvis stick i stäv med Christer Wallins uppfattning att bättre spel, inte bara en nya arena, är vägen till framgång och intäkter, som jag även tidigare referat till. Men ingen kan la påstå att Christer Wallin saknar kompetens med näringslivsanknytning. Den som lever får se.

Inga kommentarer: