(se tidigare programförklaring, kallas Långströmsgatan hos stadsbyggnadkontoret, Örebrogatan hos byggherren)
Eketrägatan är ett bekant namn för de flesta invånare som bor på Hising Island. Nej, det är inte en spännande gata med flera olika intressanta affärer och kaféer, charmigt gatuliv och vackra hus (ingen knarkhandel eller några MC-klubbar heller vad jag vet). Eketrägatan är en knutpunkt för den lokala kollektivtrafiken. Tre spårvagnslinjer passerar här till och från Biskopsgården (fram till 1968 fanns också Bräckelinjen som svängde söderut, men kollektivtrafik sågs la som omodernt på den tiden) och det går att ta buss för att ta sig till Norra älvstranden eller till och med över Älvsborgsbron (ja, det är faktiskt sant, det går att åka kollektivt över bron!).
Området runt knutpunkten med sin obligatoriska Pressbyråbutik består dels av limpor och andra flerfamiljshus från 1950-talet kringslängda på gräsmtattor och ett par egnahemsområden från 19,0-talet samt hörnet av det industriområde som inkluderar Volvo Lundby. Knutpunkten är del av en trafiklösning där Hjalmar Brantingleden möter Långströmsgatan som i bilismens anda tar upp en massa plats och genererar mängder av små, oanvändbara gräsmattor.
På den största av dessa gräsmattor (och ett fotbollsplan) är byggherren Botrygg (fanns inget mer paternalistiskt namn ledigt?) på god väg att färdigställa tre punkthus. Ja, gräsmatta är vad jag kallar kallar det. På Botryggs sida för projektet beskrivs det som en park. jag uppmanar er att söka på Örebrogatan på eniro och titta på parken och berätta för mig om ni tycker att det ser ut som en park. Dessutom förtäljer de stolt att "[b]ostadsområdet kommer att bebyggas med målsättning att bevara mest möjligt av parkmarken." Ja, här har vi alltså återigen det klassiska huset i parken som inte är en park.
En låååång parantes: Parken har under en tid varit ett hett ämne på yimby.se och idag har Svenska Dagbladet en stor artikel om den nya parktrenden:
–I varje nyexploaterat område måste man ha tillräckligt mycket park, för det är där människor vill vara, säger hon och tillägger att Hammarby sjöstad är ett exempel på ett nytt område där parkytan inte räcker till för alla behov. Men parker ska inte bara vara tillräckligt stora. De ska också fylla nya uppgifter i staden. Allt oftare ingår parker i ett större strategiskt tänkande; om parken tidigare sågs som ett komplement till staden, en respit från smuts och trängsel, så kan parken i dag aktivt vara med och strukturera och förändra staden.
Om det är Botryggs definition av park som i praktiken kommer att gälla för framtidens byggen är det inte frågan om någon förändring utan en fortsättning från planeringstänkandet runt efterkrigstidens förorter där parker - en eufemism för de bitar som blir över och gräsmattor - verkar mer som barriärer än som något annat (se tidigare inlägg av mig angående en annan SvD-artikel i april).
Nu är det la i och för sig inte någon risk att Örebrogatans park är eller kommer att bli en barriär för någon, det är nämligen bara en liten gräsmatta! Det är tre punkthus på fem våningar med 1-4 rumslägenheter, totalt 96 hyreslägenheter. Bra med fler hyreslägenheter (även om de som har råd att betala hyran säkert har råd att köpa lägenhet och leva i en mer gynnad boendeform), men i övrigt inget spännande eller intressant med de här husen. Punkthus på gräsmattor delvis naggade i kanten av parkeringsplatser; bilism ni vet. Tydligen skall bollplanen behållas, vilket får mig att tänka på ett sarkastiskt inlägg på yimby.se om Le Corbusier:
"Corbu ritar världens kanske tråkigaste stad, inser överraskande nog att den är tråkig, grubblar i åtta långa år och kommer fram till att idrottsanläggningar är lösningen. Geniets vägar är onekligen outgrundliga."
Husen på Örebrogatan kommer inte att ge mig personligen något mer än fler personer på morgonvagnen. Men jag skall måhända inte vara så självcentrerad och försöka föreställa mig hus bygget kunde sett annorlunda ut. Ett stort problem som jag ser det med områden mestadels planerade efter kriget är att de är så svåra att förändra. När arkitekturens största tänkare upplyftes till teknokratiska gudar började de, likt många andra inom flera andra verksamhetsfält, att bygga små utopier; färdiga platser. Hus, vägar, skolor, affärer och mycket annat är redan i förväg inplanerade på ett oflexibelt sätt. Här och där har det lämnas lite gräsmattor som kan bebyggas, men det blir fortfarande på den gamla planens villkor. Samtidigt tycker jag att någon kunde haft mod nog att bygga ett sammanhängande kvarter med högre exploateringsyta av den existerande marken. det är trots allt nära en knutpunkt, skulle det inte kunna finnas plats för annat än bostäder?
7 kommentarer:
Tack Kropotkin för att du finns o skriver om alla dessa smygprojekt som bara gör staden mer menlös.
För övrigt känns det som att många i Göteborg har gett upp, husipark och funktionsdelandet kommer råda för överskådlig framtid känns de som.
SBK har dessutom lagt ner sin hemsida och flyttat in under staden, gamla projekt verkar inte gå att få upp med mer än att man skriver in ett namn, det går ju inte att komma ihåg alla intressanta projekts namn tillbaks i tiden. Sakta stryps vi känns det som.
/mhean
Det är partille-modelen för hela pengen! Landet mitt i stan! Jag antar att det är för att vi lever i en sådan stressande kultur vi vill bo och invagga oss i känslan att hemmet är en oas på landet! Allt förpackat i "perfekta" lägen förstås, med gångavstånd till dittan o dattan.
Att man inte bygger denna folkhemmets nya vagga i röda kroppar och vita knutar när man ändå är på gång.
Bra inlägg! Det är viktigt att uppmärksamma stadsbyggandet utanför city, det är ju minst lika viktigt. Man ska inte bli uppgiven, det är mycket på gång, fler och fler arbetar i rätt riktning. Det är bara att fortsätta lobba målmedvetet.
Mhean: Ja, utrensningen på sanningsministeriumet är onekligen en smula irriterande. Tänkte skriva nästa inlägg om ett annat bygge - som jag vet inte är klart - men som verkar ha försvunnit. Vi får hoppas att någon tar lite ansvar och för över arkiven. Har la inte lagt ner så mycket energi på att utforska den nya hemsidan, men det känns spontant som ett steg närmare hemsidan för en glesbygdskommun.
Ahnberg: Undersökningar indikerar att många svenskar i allmänhet faktiskt vill bo i ett hus långt ute på landet. Nu råkar det vara omöjligt eftersom de samtidigt vill ha arbete, service, underhållning och handel inom räckhåll. Så de är glada när de får köpa det som de inbillar sig är det näst bästa alternativet, radhus. Kanske inte ska anklaga människor för "falskt medvetande", det vore allt för elitistiskt. Dock undrar jag om inte många människors val styrs av vanföreställningar snarare än genomtänkta val.
Johannes: Lobba? Du tror la inte att någon människa som betyder något ("vi är alla jämlika, men vissa mer jämlika än andra") läser den här bloggen?
@ kropotkin: jag läser den ju... ;)
Ah, förvisso! Min bloggkontakt inom die sozialdemokratiche arbeieterpartei das sind immer recht!
(ber om ursäkt för svensk (läs: dålig) skoltyska)
Att det går i rätt riktning som du säger låter bra Johannes även om jag inte tycker det verkar så men du har betydligt bättre insyn i det än jag. Men onekligen har många större projekt fallit platt senaste halvåret eller blivit "en tumme".
För övrigt skriver jag numera till SBK för varje förslag de kommer ut med eftersom varje förslag är i princip bedrövligt. Undantaget är Backaplan som ser intressant ut, vilket vi har konstaterat tidigare, dock är det så långt fram i tiden känns det som och också ett väldigt stort projekt. En del av det kommer säkert bli en besvikelse.
Häromdagen fick väl både du och jag ett jättetjockt brev från SBK angående Kviberg, det projektet blir bara blahablaha eftersom de uppenbarligen inte lyssnat på oss hehehe.
/mhean
Skicka en kommentar