fredag 23 maj 2008

Fotbollens framtid XI - Polisprovokation

Polisprovokation om koncept är la i och för sig ingen nyhet, inte heller i samband med fotboll. Tänker inte skriva så mycket om det här utan mest hänvisa till några artiklar och inslag om en match mellan FC Köpenhamn och Malmö FF 2005 som nu i dagarna fått ett rättsligt efterspel, och det handlar inte om huliganer. Istället är det polisen som bedöms har använt sig av övervåld, även om det danska rättsväsendet inte tycks vilja gå vidare med rättsliga efterspel mot någon av de inblandade poliserna.

Som kategori A-supporter är det sannerligen inte alltid kategori C som jag går och oroar mig för. Jag går verkligen inte och oroar mig för någon för det mesta, men ibland är det istället polisen som oroar mig. Hade jag inte gått med raska steg i Helsingborg 2007 hade jag mycket väl kunnat åka på stryk av beridna poliser. På Parken i Köpenhamn tycks polisen ha betett sig som ett gäng huliganer själva, vad finns det för attitydtester för polisaspiranter egentligen?

Jag la märke till det här genom en länk i en kommentar till Pelle Blohms sida, han är nämligen inte helt oskyldig i sammanhanget. Han är nämligen inte bättre att i rollen som expertkommentator än att dra snabba slutsatser kring tumulten som förstärker medelsvenssons bild av hur saker och ting fungerar på supporterläktare - överallt farliga huliganer. Blohms fel är dock minimalt och mycket mänskligt i sammanhanget - han gick inte lös på sina medmänniskor med en batong.

Länkar:
Parkenskandalen (Fantv) enligt Himmelriket på Svenska fans
Artikel om domen i Sydsvenskan
Den så kallade skandalfilmen

Inga kommentarer: