onsdag 14 maj 2008

Exil i lappland

På grund av omständigheter bortom min kontroll är det tid för en långhelg i Arjeplogs kommun.
Utanför mitt fönster strålar fortfarande solen. Folk bär kortbyxor och kortärmat. Träden och blommorna har slagit ut. Inte en enda person bär hårig fleecetröja eller skoteroverall. Människor talar i hela meningar. Öl och kaffe flödar på uteserveringar.
Våren är här!
Allt detta lämnar jag nu bakom mig. Jag är tillbaka till början av nästa vecka - hoppas jag.

*****

Den riktiga, historiska Kropotkin åkter frivilligt på geografiska expeditioner till områden som Norra Manchuriet, Transbajkal och Amur såväl som till svenska och finska glaciärer under andra hälften av 1800-talet. Jag fördrar nog trots allt att göra upptäcksresor i mer bildlig bemärkelse. Gärna bekvämt i en soffa eller fåtölj med en varm kopp kaffe eller en kall öl.

*****

För att inte bloggen skall verka fullständigt död har jag slängt ihop ett längre inlägg som kommer att publiceras medan jag är borta - ett obamhärtigt reportage om er bloggares mörkare, snaskigare sidor utlovas!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt vacker bild.

/mhean

Olle J. sa...

Bilden skamlöst stulen från det världsomspännande nätet som kallas internet!

Ingen aning om vilken plats det är ifrån.

Det är faktiskt lite mindre snö än så här, men definitivt inte bart.