lördag 10 maj 2008

Eklektiska upplevelser

En helgdag i maj: Om man är lite uppmärksam i sin vardag - eller lördag - hinner man få lite intryck. Dagen började med att det var miljöfest på torget. Ett sådant där inslag som kanske inte direkt attraherar mig. Åsneridningen var förvisso gratis men endast om man vägde under 40 kg - jag gillar dock åsnor. Vi skall inte ens tala om hoppborgens lockelser.
Kvilletorget - allt var kanske inte bättre förr...
På väg den löjligt varma majdag så kunde jag inte låta bli att traska runt ett varv och upptäckte en liten utställning vid sidan om och hamnade i en diskussion med en företrädare från fastighetsägare på centrala Hisingen - FCH och en från Älvstranden Utveckling. Jag passade på att spy lite galla över detaljplanen vid Wieselgrensgatan och Hitlerdal... förlåt Hildedal.

*****

Skäms som en hund att erkänna det men sedan åkte jag bil till Freeport - Designer Outlet Village utanför Kungsbacka. Om jag inte visste att jag fått en smäll mot bakhuvudet och en sur min skulle jag skylla på en ring på fingret. Skvalet av musik redan på parkeringsplatsen ger mig gåshud. Inte av välbehag skall tilläggas. Samtidigt skall vi ha sympati för min bättre hälft som måste dras med en vuxen, obstinat, passivt-aggressiv femåring så fort vi befinner oss nära ett köpcentrum.
Freeport - ingen hamn i sikte dock, och varorna är inte helt gratis
Något som jag kommer att tänka på när jag vandrar varvet - för de som inte har varit där så kan jag berätta att Freeport består av ett cirkulärt gångstråk utomhus omgivet av affärer i trähus; vi talar kapitalistisk småstadspastisch - är att de, möjligen medvetet, troligen omedvetet, använt sig av Camillo Sittes tankar (se det här inlägget för en trevlig sammanfattning) från tidigt 1900-tal. Genom att stråket är cirkulärt men byggnaderna mer kantiga så skapas mycket mer vyer än i en miljö med vinkelräta gator. Betvivlar la i och för sig att det var enbart kommersiella vyer Sitte tänkte på i första hand, men i alla fall. Måhända är det värt en tanke att även den medeltida staden har kvalitéer som kan tilltala morgondagens storföretag.

*****
Undrar vad marknadshyran är, det ligger trots allt lite avsides
För att utnyttja vädret och resan maximalt så åldrades vi snabbt tjugo år och åkte ut till Tjolöholms slott (nej, Tjoflöjt-namnet är inte ett uttryck för att den Dicksonska familjen smittats av göteborgshumor i senare led). Detta bygge i Tudor-stil ger ett helt annat perspektiv på begreppet hus i park om man säger så. Måste även tillägga att gargyler och andra bisarra skulpturer är underskattade i modern arkitektur. Att bygga i Tudor-stil år 1900 var förstås tämligen anaktoniskt och vulgärt. Det skulle la vara som att försöka bygga funkishus idag - helt osannolikt och märkligt, eller hur?
Pelare på övervåningen försvårar storbildsvisning av bortamatcher - varför tänkte de inte på det från början?
Sedan åldrades vi säkert ytterligare ett par decennium och åkte förbi Bräutigams, numera endast i Fjärås, för marsipan-inköp. Fram till början av 1990-talet drev släkten Göteborgs kanske mest fashionabla konditorier i den lokal som numera är ett vattenhål med viss grönsvart anknytning - Dubliners. Då och då dyker det dock upp berättelse om hur folk stött på gamla tanter och gubbar, besökare och göteborgare i exil, som lite förvirrat frågat om vägen till Bräutigams.

2 kommentarer:

Anonym sa...

gaah! sjukt fin denna blogg, stadsplaneringstankar på lagom avslappnat vis. Ska försöka ta lärdom.

Dessutom blir man nästan sugen på att ta sig förbi Freeport nästa gång man är i krokarna, även fast det kanske inte var meningen...

Olle J. sa...

Avslappnat är la en fin eufemism för lat! (vilket stämmer i och för sig)

Freeport är faktiskt lätt att ta sig till med bil från E6:an. Framför allt slipper man se förstaden Kungsbacka. Skiljer sig lite från en vanlig galleri genom ett lite annorlunda utbud av affärer och att de inte smällt upp ett tak över allt ihop (Även om till exempel Nordstan har mycket högt i taket är det något med luften köpcentrum som gör mig illamående - möjligen psykosomatiskt).