tisdag 6 november 2007

Moské i mitt kvarter

Så ser det till slut ut att bli en moské på Hisingen. Som fullblodsateist har jag trots allt en viss acceptans för andra människors villfarelser. Om öns muslimer dyrkar Allah hälften så mycket som jag i mina svåraste stunder avgudar GAIS bör de ha en plats för sin tro (eller ett eget rum på Lillhagen).

Hoppas bara att byggnaden blir lite trevligare än betonghögen Nya Ullevi. Arkitektens datorskapade bild av hur byggnaden skall se ut är som brukligt inget att lita på. Enligt egen utsago skall det vara en blandning av orientalisk tradition och skandinaviskt formspråk. Nostalgisk kitch möter sterilt och avskalat? Jag är avvaktande skeptisk. Men vem skulle lyssna på vad jag säger? Skulle jag få bestämma skulle det la antagligen bara få byggas landshövdingehus i staden.

Läget är det inget större fel på i mitt tycke. Centralt med flera vägar och rätt bra kollektivtrafik. Att det alltid kommer att finnas lokala idioter som kommer att komma med en massa invändningar mer eller mindre öppet baserat på fördomar och rasism kan man la tyvärr aldrig komma ifrån. Oavsett hur byggnaden kommer att se ut i slutändan kan den näpperligen bli fulare än den hög av skrotbilar som ligger nedanför ätterstupan i nuläget.

Inga kommentarer: