onsdag 1 oktober 2008

Harlem och det gamla vanliga

Sista heldagen i New York gick lite på rutin och brist på inspiration. Tog tag i saken och reste upp till Harlem för att lite planlöst gå runt på nya gator. Sedan hamnade vi till slut nere på de gamla vanliga gatorna mellan 14th och Houston Street. Inte så mycket att skriva hem om kanske.

Då det var fyra år sedan jag var i New York senast lägger man märke till en del förändringar. Områden som gentrifierats, nya hus och lite annat. Starbucks har snarare minskat sin närvaro. Istället har en ökad efterfrågan efter hälsosam, organisk mat lett till att en ny kedja har växt fram, matvarukedjan Wholefoods som i alla fall inte jag lagt märke till förut. Vi har handlat där flera gånger. De har lite större och hälsosammare utbud än hörnets convenient-store. Vi gjorde ett sista besök på kedjans affär i hörnet av Houston och Chrystie Street. Där hade den en separat avdelning för bättre öl och dessutom passade den bättre hälften på att springa in i Whoopi Goldberg, eller snarare matvaruvagnen som hon föste framför sig, kändisspottning nummer två således. Eller, den bättre hälften hade tidigare sett en tidigare deltagare i dokusåpan Project Runway i en snobbigare galleria vid Columbus Circle (där det går att gå och använda toaletten på andra våningen), men jag vet inte om det räknas.

Som öl valde jag ut ett sexpack med Anchor Steams Porter. Har länge varit förtjust i San Fransisco-bryggeriets Pale Ale, som säljs på systemet. De står i kylsskåpet och väntar på mig nu, till när pastan blir klar. 

Inga kommentarer: