Läser i dagens Svenska Dagbladet om hur Time Square vid 7:e Ave. och Broadway omvandlas till gågata. Det hela är ett experiment som skall pågå fram till årsskiftet. Än så länge kan besökarna slå sig ner på campingstolar men på sikt skall detta ersättas med något passande, enligt artikeln. Jag hoppas dock att det fortfarande kommer att gå att flytta på stolarna, notera till exempel ett tidigare inlägg om hur Bryant Park blivit till en bättre plats bland annat med hjälp av flyttbara stolar.
Enligt artikeln besöks platsen dagligen av 350 000 gående människor som samtidigt endast har tillgång till tio procent av ytan, resten tas förstås upp av trafik. Det framgår inte hur många människor som passerar platsen i fordon men man vågar la utgå från att det är mindre än antalet gående och att de flesta i båda kategorierna är turister. Samtidigt är faktiskt turister också människor.
Time Square är långt ifrån min favoritplats på Manhattan. Samtidigt förstår man att det kan finnas en vinst med att låta alla dessa människor få lite mer utrymme i trafiken. De mest livliga delarna av Manhattan torde vara ett extremt exempel på hur bilen, som skänker individen så många möjligheter under andra omständigheter, vid en viss volym istället blir ett kollektivt problem.
Fördelen med New Yorks i grunden mycket enkla struktur är att den samtidigt är tämligen flexibel för experiment likt dessa. Dessutom är det hela inte riktigt helt nytt. Senast jag besökte ön för snart ett år sedan hade de redan börjat ge mer plats år gående och cyklister längst med den breda vägen från Battery Park till Harlem. Såsom på bilden ovan, kommer dock inte ihåg adressen. Noterade dock redan då att [censur] folk spatserade runt i cykelfilen!
Artikeln nämner också att the Highline nu slutligen invigts. En övergiven rälsbana en våning upp från markplan genom Meat Packing district har omvandlats till ett grönt promenadstråk genom den urbana djungeln. Ett projekt som givetvis passar utmärkt in när även denna del av Manhattan snabbt gentrifieras. Ovan kan vi se en bild jag tog förra sommaren på the Highline och ett pågående nybygge. Just det nybygget hade, en smula skamlöst får man nog säga, fått en egen utställning på City of New York Museum samtidigt som jag var där. Huset, kallat HL23 (HL för Highline och 23 för gatan), skall börja sig ut över det gröna stråket (lär bli/vara snordyrt!). Vet inte hur det går med bygget men så här skall det se ut när det är färdigt:
(ja, jag vet att mina bilder oftast är rätt dassiga, men det var dåligt väder i alla fall ena dagen! Trycker ni på dem så att de blir större blir det dock rätt mycket bättre)
Enligt artikeln besöks platsen dagligen av 350 000 gående människor som samtidigt endast har tillgång till tio procent av ytan, resten tas förstås upp av trafik. Det framgår inte hur många människor som passerar platsen i fordon men man vågar la utgå från att det är mindre än antalet gående och att de flesta i båda kategorierna är turister. Samtidigt är faktiskt turister också människor.
Time Square är långt ifrån min favoritplats på Manhattan. Samtidigt förstår man att det kan finnas en vinst med att låta alla dessa människor få lite mer utrymme i trafiken. De mest livliga delarna av Manhattan torde vara ett extremt exempel på hur bilen, som skänker individen så många möjligheter under andra omständigheter, vid en viss volym istället blir ett kollektivt problem.
Fördelen med New Yorks i grunden mycket enkla struktur är att den samtidigt är tämligen flexibel för experiment likt dessa. Dessutom är det hela inte riktigt helt nytt. Senast jag besökte ön för snart ett år sedan hade de redan börjat ge mer plats år gående och cyklister längst med den breda vägen från Battery Park till Harlem. Såsom på bilden ovan, kommer dock inte ihåg adressen. Noterade dock redan då att [censur] folk spatserade runt i cykelfilen!
Artikeln nämner också att the Highline nu slutligen invigts. En övergiven rälsbana en våning upp från markplan genom Meat Packing district har omvandlats till ett grönt promenadstråk genom den urbana djungeln. Ett projekt som givetvis passar utmärkt in när även denna del av Manhattan snabbt gentrifieras. Ovan kan vi se en bild jag tog förra sommaren på the Highline och ett pågående nybygge. Just det nybygget hade, en smula skamlöst får man nog säga, fått en egen utställning på City of New York Museum samtidigt som jag var där. Huset, kallat HL23 (HL för Highline och 23 för gatan), skall börja sig ut över det gröna stråket (lär bli/vara snordyrt!). Vet inte hur det går med bygget men så här skall det se ut när det är färdigt:
(ja, jag vet att mina bilder oftast är rätt dassiga, men det var dåligt väder i alla fall ena dagen! Trycker ni på dem så att de blir större blir det dock rätt mycket bättre)
2 kommentarer:
Intressant! Skulle passa på YimbyGBG (med liten knorr om att GBG skulle kunna låta sig inspireras kanske...)?
Tänk att det har blivit trendigt att gå! :)
Varför ta egna bilder när man kan sno/låna andras:
http://www.streetsblog.org/2008/08/19/eyes-on-the-street-a-walk-down-broadway-boulevard/
http://drunkandincharge.blogspot.com/2008/09/new-new-york.html
Vi har skrivit lite om det här. Se t ex intervjun med gågategurun Jan Gehl där han berättar om hans tvååriga studier av New York City. Han säger att myndigheterna haft koll på antalet bilar och hur mycket mer asfalt som krävs för att få plats med framtida bilar. Men ingen har haft koll på antalet fotgängare eller vad dom behöver.
Ecoprofile: Cykling i New York
Skicka en kommentar