söndag 19 juli 2009

Korvpriser

En långhelg som gräsänkling börjar långsamt närma sig sitt slut. I och med att min bättre hälft inte är så mycket för kött, annat än fågel, så brukar detta livstillstånd innebära en förhöjd köttkonsumtion. Inte för att jag är så extremt förtjust i kött själv men man får ju passa på.

För denna period valde jag, som många gånger förut, att satsa på lite bratwurst från Saluhallen. Det finns förstås en massa olika korvar att välja på men jag är inte så mycket finsmakare, utan satsade helt enkelt på vanlig, hederlig bratwurst och valde ut ett lämpligt antal.

Det intressanta är hur billigt det faktiskt är med saluhalls-korv i jämförelse med mataffärens. Första gången jag handlat korv från det stånd jag brukar handla hos på saluhallen tog jag och stekte upp två korvar. Det är så många som jag brukar behöva för att bli hyfsat mätt av det där vanliga märkets bratwurst eller chorizo som säljs med priser strax under tjugo spänn för tre stycken.

Jag blev proppmätt. Saluhallens korv var helt enkelt matigare än vad jag var van vid. I fredags, när min bättre hälft förberedde sig för sin bortavaro, gav jag henne påsen med korv och lätt henne gissa hur mycket det kostade. Hon vägde korvarna i handen och gissade på 60 kronor. Rätt svar var 28 kronor. Tillräckligt med korv till fyra måltider.

Om jag kan köpa god korv över något så omodernt och orationellt som en disk för detta pris undrar man lite vad snabbköpen använder alla sina sparade pengar på. Inte verkar det vara att sänka priserna på korv i alla fall...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det skulle även vara intressant att se en jämförelse av innehållet - icke endast avseende tillsatsämnen och köttmängden i procent utan även vad de räknar som kött i saluhallskorvarna respektive snabbsköpsdito.

Nästa steg borde väl vara att tjacka lite tarm och stoppa sina egna vurrar!

/Tommy

Rikard sa...

Det gäller bara att få tag i tarmar av bra kvalité. Vilket är lättare sagt än gjort.

Korv är kultur!

Olle J. sa...

Var och klämde på ett känt märke i butiken på bottenplan. 74 procent köttprodukter står det. Kan inte jämföra direkt med Saluhallens, då den säljs per kilo och det inte medföljer någon innehållsförteckning. Skillnaden i densiteten man som korvätare känner är dock påtaglig.

Rätt säker på att både smak-, hälso- och näringsinnehållet för den goda korven vinner över den vanliga.

Sedan säljer även samma ställe en dyrare korv som är mycket god, men då får man gå uppåt lite i priset.

Nu kan man la nästan tillägga att mitt lokala bageri har godare och nyttigare bröd som också konkurrerar rätt bra med matvaruaffärens. Det var helt enkelt bättre förr!