måndag 29 september 2008

Staten Island

Efter en omväg förbi downtown Brooklyn för att äta cheesecake på Junior´s vid Flatbush Avenue och DeKalb Avenue tog jag och den bättre hälften oss tid att ta färjan till Staten Island. Det är helt gratis resa som ger en fantastiskt vy över nedre Manhattan och kringliggande områden. Många tar denna tur för att uppleva och fotografera. Självfallet kom jag på att jag glömt kameran redan när vi väntade på första tunnelbanestationen, men vi har en inställning av att aldrig gå bakåt - hur fel ute vi än är - och tyade inte. Det är en attityd som ibland låter oss upptäcka okända och oväntade saker, men också skapar oss en del problem. Måhända får vi försöka åtgärda problemet genom en båtresa ut till Ellis Island, med sitt museum som jag uppskattade förra gången jag var i staden som aldrig sover. 

Då vi tog färjan över inbillade jag mig lite att Staten Islands bebyggelse på något sätt skulle påminna om Göteborgs södra skärgård - Staten Island är lite som New Yorks svar på Donsö - men efter att på skoj åkt några stationer på Staten Island Railroad så påminde det mer om en spårvagnsresa till Angered. Vi såg dock ett hangarfartyg som låg för ankar vid kusten. Efter lite efterforskning tror jag bestämt att det var frågan om CV-11 USS Intrepid (siffran 11 stod på sidan), ett Musei-fartyg från andra världskriget som för närvarande genomgår reperation vid Staten Island.

Mot slutet följde lite allmänt loitering på och kring 14th street innan vi gav upp relativt tidigt. Tillbaka i Bushwick vid åttasnåret.

Inga kommentarer: