tisdag 9 september 2008

Razzia mot cykelplågan

Går att läsa i tisdagens lokalblaska att polisen satsat resurser för att under en razzia sätta ditt cyklister som bryter mot trafikreglerna utanför lokalblaskans eget hus. Det uttalade syftet är att skydda de vänlösa gångtrafikanter. Tur att polisen äntligen satsar lite på den tyngre brottsligheten! Vågar man inte ge sig på MC-klubbarna är la cyklisterna ett utmärkt substitut.

Jag cyklar genom staden varje dag och även om jag i det mesta följer reglerna bryter jag dem ibland. Det är nämligen nästan omöjligt att cykla igenom Göteborg helt lagligt när cykelbanor försvinner i tomma intet. Här kan polisen tjäna stora pengar genom att ställa sig på en plats där det blir mycket svårt eller omöjligt att följa regler och börja håva in bötesbelopp. Odinplatsen och däromkring är la lämpligt ställe att starta.

Sedan finns det givetvis en del cyklister som helt saknar vett överhuvudtaget. Vilka är idioterna som inte fattat att man cyklar på höger sida äver såväl Götaälvs- som Älvsborgsbron? Få slår dock de fotgängare som alltid vanemässigt tar väl utmärkta cykelbanor en lämplig plats att uppehålla sig på. Läste med skräckblandad förtjusning kommenterarna till blaskans artikel där människor kategoriskt uttalar sig om bilister, gångtrafikanter eller cyklister som homogena parasitära och farliga folkgrupper som förtjänar hårda slag mot huvudet.

Allt är la i grund och botten en del av polisen vilja att uppvisa goda, kvantifierbara resultat. Småbrott som leder till böter direkt är enkla och smidiga att bokföra som ett framgångsrikt ingripande, ger klapp på axeln för deras chef under utväderingen av resultat och bjudbullar till fredagsfikat för hans underlydande som tack för ett bra jobb.

1 kommentar:

Erik Sandblom sa...

Jag kan hålla med om att aktionen i sig är lite töntig. Men på sikt tror jag det bidrar till bättre cykelkultur genom att människor tänker lite extra innan de gör som dom vill.

Jag blev själv stoppad en gång för att jag saknade ljus, och det gjorde att jag skaffade ordentliga ljus. Det slutade med att jag blev total cykelnörd.

PS På Manhattan kan du kolla in Broadway Boulevard som har gjorts om och fått cykelbanor och refuger.
Streetsblog: A Walk Down Broadway Boulevard
DS