söndag 28 september 2008

En vanlig dag på Manhattan

Ännu en vanlig dag i New York har förflutit. Min bättre hälft ville gå på MoMA (Museum of Modern Art), en relativt dyr erfarenhet som går lös på 20 dollar. Vi kom fram till att jag skulle söka upp något museum som passade mig bättre och tog in siktet på Museum of American Financial History. Tog Linje M till Myrtle Av-Broadway och bytte till J som tog mig hela vägen till Wall Street via Williamsburg Bridge. En resa som i vanliga fall ger en spekakulär vy över staden, ej så denna disiga och regniga dag.

När jag sedan kom fram till mueséet, efter att ha vandrat genom den urbana canjon som är världens finansiella centrum, visade det sig att det var stängt för någon privat tillställning. Muttrade något om usla kapitalister, ni får aldrig se mina 8 dollar och vandrade istället iväg till vad som för bara några år sedan var platsen för stadens fiskmarknad; South Street. Detta endast ett stenkast från de finansiella centrumet. Var i det stora hela rätt intressant, ett utförligare blogginlägg kommer att komma i framtiden.

Nu visste jag inte riktigt vad jag skulle göra. Efter att ha beundrat the Woolworth Buildning vid City Hall tog tunnelbanan upp till West Village och tog mig mat från en gatumarknad. Kom på idén att ta några foton på the high line genom Chelsea - som egentligen skulle öppnats för allmänheten nu, men så är inte fallet - och tog metron till 14:e och började traska uppför. 

I höjd med 34:e gatan var jag trött och såg att de visades italiensk ligafotboll på en irländsk pub. Stannade för två öl. Nu var det hög tid att ringa till min bättre hälft. Gick till en telefonkiosk men en medelålders herre stoppade mig och sa att de där aldrig fungerar längre. Han lånade istället ut sin mobiltelefon. En animerad diskussion om framförallt 30-åriga kriget följde tills jag kände mig tvingad att åka ner och möta den bättre hälften vid korsningen Bleecker St och Sullivan St. Sedan blev de lite sån där hemsk shopping innan vi avslutade dagen på en liten vegetarisk kinarestaurang vid Bowery.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nu e ja inte rektigt me här, menar du att Newjörks finansiella centrum och feskcentrum är två olika saker?? Snurrigt skumma amerkaner. Allt e änna lättare i Götelaborg där fesken och finansen är det samma.