söndag 21 september 2008

Mellan 14:e och 103:e gatan

Tillvaron som turist i New York fortsätter. De senaste två dagarna har framförallt ägnats åt att gå upp och ner i Uptown och Midtown samt genom Central Park, förstås.

Den första av dessa dagar gick åt till att ge offergåvor till mammon; shopping med andra ord. Inte något som jag väljer på eget bevåg, utan är en del av min frus kampanj för att förnya min garderob. Som tur vad fick jag även lite tid över till att dra runt i en stor bokhandel vid Columbus Circle där jag köpte en tjock bok om stadens historia. Dessutom sprang jag nästan rakt in i Cameron Diaz på femte avenyn. Tog ett par ögonblick att förstå att det var någon jag kände från teve och inte någon ytlig bekant, kända människor ser egentligen ut som vanliga människor. Ja, tänka sig!

Nere i East Village åt vi på en gata där det låg fem vegetariska indiska kosher-restauranger på rad. Det slår Första Långgatans tre (är det la) vanliga indiska på rad. De flesta restauranger i New York är dock tämligen små, oftast inte mycket mer än ett djupt hål i väggen. Ett resultat av smala tomter med olika ägare får man tro.

Andra dagen släpptes jag fri på egen hand medan min fru ägnade sig åt än mer offergåvor. Gav mig av till City of New York Museum högt uppe på Upper East Side. Var inte så värst mycket att hänga i julgranen om jag får säga så. Flera utställningar var rätt menlösa och inte så värst stort heller. Fanns dock en trevlig film om New Yorks framväxt och historia. Annars var ett tidigare besök på Transit Museum för fem dollar mycket bättre än de nio dollar jag slösade bort på Muesum Miles norra sida. Lyckades hålla mig från att köpa ännu en bok från Muséets butik.

Sedan traskade jag ner genom staden i Central Park och på Central Park West. Efter Columbus Circle gick jag några kvarter västerut för att komma undan horderna av rika och turister och gick längst med nionde avenyn med sina relativt låga hus och tusentals små restauranger, delis, caféer och gatukök. 

När jag kom tillbaka till Bushwick hade min fru, som hotat att köpa mig ännu mer kläder, istället köpt mig en bok!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Fredric?

Olle J. sa...

Om du menar att det skulle vara mitt namn, kan jag upplysa dig om att du har fel.

Rikard sa...

Nu blev jag avis. Cameron Diaz, jäklar då är Richard Branson i Miami ingenting.