måndag 3 maj 2010

VM i snooker

Att jag skrivit så pass lite de senaste veckorna beror inte på att jag skulle ha saknat uppslag. Det beror inte heller på att jag har haft för mycket annat att göra. Nej, egentligen handlar det om VM i snooker.

I skrivande stund ligger min final-favorit Dott under mot the Aussie Ace Robertson med 9-7 i finalmatchen som spelas bäst av 35.

För närvarande pågår finalen och det är klart att det inte är lätt att hålla reda på annat när det stöts färgade bollar i parti och minut. Mentalt har jag inte återhämtat mig från den mentala ansträngning det var att se över nio timmar av grinig defensiv-snooker mellan 80-talets gigant Davis och regerande världsmästaren Higgins i kvartsfinalen.

Snooker som sport upptäckte jag för en massa år sedan då jag var arbetslös med kas och låg hemma på soffan mest hela dagen.. Det är en utmärkt ligga-i-soffan-sport och matcherna i VM håller som sagt på i timtal, över flera dagar. Ladda upp mer några lite kaffe och affärens billigaste kakor, luta sig tillbaka och låta den svenska kommentatorn Kim Hartman (samma namn som skådespelerskan som spelar Olga i Allå, Allå, emliga armén, fast man. Han har också fördelen mot de flesta sportkommentatorer i och med att han håller käft när han inte har något att säga) ta över ens liv är bra terapi och tidsfördriv. Det är lite bökigare att följa sporten när man har ett jobb.

Inga kommentarer: