fredag 7 maj 2010

Djurgårdens IF 1 - 1 GAIS

Andra GAIS-matchen som jag ser på riktigt denna säsong, från en plats som näppeligen ger en god grund för bedömning av spel, taktik och individuella insatser. Begivenheten inramades av några öl före och efter match med möjlighet att lära känna fler människor ur den grönsvarta familjen. Som vanligt får man höra, när personer förstår att jag är jag, att de förväntade sig att jag var 60 år gammal med långt skägg och rullator. Med nya människor är det också trevligt att träffa gamla bekanta som, vid första mötet på ett antal månader, som hälsningsfras säger "jag har en starköl i innerfikan" - alltid bra att veta.

1. D. Jankulovski;
7. J. Lundén (39´28. J. Rundqvist), 4. H. Jónasson, 22. B. Andersson, 20. K. Gustafsson;
17. J. Mårtensson, 6. R. Ayarna;
23. E. Hédinsson (52´18. A. Khalili), 25. W. do Carmo (67´ 29. Romarinho), 27. M. Celik;
11. T. Lycén


min prognos inför matchen var 2-0 förlust genom ett turligt mål av Djurgården uppföljt av ett kontringsmål i slutet på andra halvlek. Av redan angivna skäl kommer jag här inte ge någon närmare beskrivning och analys av matchen. På en sedvanligt svårspelad plan utspelade sig en föga skönspelat match där 1-1 var ett måhända rättvist resultat, även om GAIS spel gav viss mersmak.

1-0 målet i första halvlek uppkom genom en kombination av otur för GAIS i kombination med ett av få bra avslut från någondera sida under matchen. Kenneth Gustafsson rensade ut bollen rakt i pannan på en Djurgårdsspelare i vänsterytterposition som gav en ofrivillig målpass till en fristående medspelare som avslutade distinkt på halvvolley.

1-1 målet av Wanderson do Carmo var även det måhända turligt men avslutet visade i vilket fall på brassens kvalitéer som avslutare på trånga ytor. Wanderson var i övrigt inte direkt drivande i matchen och bytet som kom relativt tidigt var la i första hand ett sätt att spara honom för nästa, viktiga match. De flesta av oss var mest glada att han inte fick något gult kort, vilket hade förhindrat hans närvaro. Istället gick Tommy Lycén detta öde till mötes genom att dra på sig avstängning i nästa match. Inte ett lika stort avbräck som det skulle ha varit om Wanderson råkat ut för samma öde men faktiskt fortfarande tråkigt. Lycéns insatser i GAIS anfallspel sedan senare matchers försök med ett mer dynamiskt dito, som inte heller fungerade lika bra denna match, har varit goda.

Anfallsspelet tappade mycket när Aram Khalili tidigt fick komma in istället för Eyjólfur Hédinsson, förhoppningsvis inte på grund av någon allvarlig skada. Efter ett så uppmuntrande första inhopp har den norske talangen knappt visat upp några andra kvalitéer är stabil orörlighet, vilket skär sig värre än mina försök till kreativa såser med GAIS ambition att spela dynamiskt och snabbt anfallsspel. Att han fått så pass lite kritik på olika forum torde bero på att många betraktare inte ens lägger märke till att han existerar.

Tyvärr drabbades GAIS återigen av skador i backlinjen och då specifikt på den förbannade högerbacksplatsen, där fjärdevalet, efter Ekunde, Angus och i matchen skadade Jonas Lundén, Johan Rundqvist fick göra ett tidigt inhopp. Ynglingen visade upp god teknik och offensiva kvalitéer på sin kant även om försvarsspelet tycktes andas orutin (i den mån jag kunde bedöma något och i detta fall, från andra sidan stadion, är det faktiskt tveksamt) fast det brukar även Lundéns agerande vara, med 165 fler allsvenska matchers erfarenhet.

Jag vet att Stockholms stadion är K-märkt och att det således inte går att göra något åt vissa av bristerna som fotbollsarena och ärligt talat tycker jag den har sin charm men nog kunde man ändå få in några moderniteter i sammanhanget såsom exempelvis ett match-ur som går att se från bortasektionen utan att skada nacken och måhända någon form av fungerande ljudanläggning. Måhända skall man inte klaga, det gick ju att gå på såväl toalett som att köpa sig öl och korv utan att behöva stå i kö i tio minuter, sådant är ju tydligen omöjligt på nya, moderna, gamla Ullevi. Inför resan till derby ät det nog bäst att jag packar ner såväl sovsäck som kaffetermos och Bullens pilsnerkorv.

2 kommentarer:

Peter sa...

Saknar referat från derbyt.

Olle J. sa...

Du efterfrågar, jag levererar.