söndag 6 september 2009

Räkmackeglidande i vardagen

Söndagen börjar glida mot eftermiddag och en ny arbetsvecka närmar sig. Det är lätt att få samma känsla för en helg som jag - och säkert många andra - hade inför sommarlovet när jag gick i småskolan. Sommaren var en ofantlig rymd fylld av ledighet. Sedan var det nästan slut och med en vecka kvar började skolstarten hägra som ett mörkt moln i horisonten.


Speciellt när man som jag har ett sånt där jobb som endast är för brödfödan - om än numera med ett synbart slut - blir veckan bara en tid som skall kämpas igenom för att det skall bli helg igen.

Då är det ibland tur att det erbjuds öppningar. Som aktiv blev jag i torsdag inbjuden till arkitektkontoret Semrén & Månssons 40-årskalas. Istället för att ta på sig blåkläderna började dagen med frukost på Hotel Avalons takterass i hjärtat av Göteborg. Förvisso hade jag tagit ledigt för detta medan andra var där på betalt arbetstid men det var det värt.

Det enda det hela kostade var att jag fick stå framför ett femtiotal människor som satt och lyssnade på mig och några andra som snackade. Enklaste jobbet i världen och det är det en massa människor som får betalt för!

Denna vecka finns det dock inga tacksamma avbrott i tillvaron. Fördelen med våren, i alla fall om man har ett skitjobb, är alla de där menlösa kristna högtiderna som är kringströsslade i kalendern och ger lite extra ledighet i tillvaron. Lite dåligt med sådant på hösten. Det får la gå i alla fall.

Inga kommentarer: