torsdag 16 april 2009

Konsumenten åt alla lycka bär

Bara för några dagar sedan beklagade jag mig över den förminskning av det offentliga får genom att medborgaren får genom att reduceras till konsument/brukare.

Läser i dagens lokala morgonblaska om att väljarna sviker valet till EU-parlamentet.

Går vidare till Svenska Dagbladet på nätet och där får jag syntesen av detta: Nu skall vi ställa konsumentkrav på EU!

"Den europeiska konsumentorganisationen BEUC har med Sveriges konsumenter och ytterligare 42 andra medlemmar i hela Europa tagit fram en ”konsumentpakt” bestående av åtaganden på åtta centrala områden. Kandidater till parlamentet kan ansluta sig till pakten för att visa att de tar ställning för sina väljare i deras egenskap av konsumenter. Det kan ske via konsumentorganisationen i deras hemland eller via den gemensamma webbplatsen, där det går att se vilka som anslutit sig hittills."

Det är bara som konsumenter vi små människor kan relatera till och förstå EU. Det hela känns väldigt betryggande tänker jag, kisar mot mot Faltron w1934s-skärm, lyfter min Rörstrandkopp och tar en sipp av Willys Örtte pepparmynta. Allt fungerar ju så bra så jag tror jag röstar blankt!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är faktiskt lite unikt här i Sverige hur vi bara låter det offentliga rummet bli inglasat och därmed fråntaget allmänheten. Man håller på att stjäla våra torg, våra mötesplatser, från oss och ersätta dessa med likriktade caféer och securitasvakter som avvisar icke önskvärda element (läs: de som stör genom att tycka saker eller inte konsumerar).

I Berlin t.ex. blir det ramaskri när man försöker det här, i Sverige undrar vi vilka smaker latten kommer att kunna köpas med.