När det kommer till nya sätt att kräma varor och sälja konserverad gröt finns det som synes ingen gräns för reklammakarnas innovationsförmåga.
Nu skall vi förvisso inte överdriva denna yrkesgrupps kreativitet, det mest som produceras är onekligen skräp som upprepar samma gamla uttjatade recept. Vissa av dem för att de säljer(sex), medan andra verkar direkt kontraproduktiva när de läses eller hörs av en människa med en hyfsat utvecklad förmåga till kritiskt bedömning.
En relativt ny reklamtrend som dock verkar framgångsrik och nu pågått ett tag är att försöka engagera konsumenterna i något till synes meningslöst. Ett exempel på detta är Kraft food/Marabous omröstning om innehållet i Aladdin-asken. En skall bort för att ge plats för en nykomling och konsumenterna uppmanas att gå in och rösta - och därmed rädda - sin favorit.
Denna deliberativa marknadsföring tycks alltså funka, en halv miljon personer röstade på en specialtillverkad hemsida med namnet raddajulen.nu - namnet torde vara ett utslag av ironi eller total hybris från chokladtillverkarens sida - och grupper på facebook - jag blir gladare för var dag att jag inte är med på facebook!
Det är la typiskt för vår tid (otid, oseder!), det skall väljas och röstas om allt möjligt - elleverantör, vårdcentral, talangprogramsvinnare - utom det som är relevant. Fast det kanske är lika väl, att körsbärslikören vann omröstningen måste vara det slutliga beviset på att demokrati inte fungerar!
---
Angående marknadföring så berättade en kollega ursprunget till Bullens pilsnerkorv. Erik "Bullen" Berglund - gångna tiders motsvarighet till Per Moberg - skall ha fått en relativt stor klumpsumma pengar av Alvesta slakteriförening i början av 1950-talet för att dessa skulle få sätta hans bild och namn på en pilsnerkorv. Bakgrunden till detta initiativ skall enligt min källa, som hört det på radion, ha varit en salmonellaskandal som förstört slakteriets varumärke.
---
Undrar om inte Carlsbergs nedläggningsbeslut för Pommac-tillverkningen kan ha varit ett tidigt exempel på denna slags marknadsföring, om än helt oavsiktligt. Beslutet mötes av en så kallad folkstorm och namninsamling samt en del stödköp som räddade Pommac.
Problemet med Pommac torde vara analogt med en hel del av vad vi serverar på julborden. Produkten/maten har en nostalgisk skimmer men det är inte många som egentligen köper/äter det längre. Misstänker att Bullens snart kommer att gå ett liknande öde till mötes.
Nu skall vi förvisso inte överdriva denna yrkesgrupps kreativitet, det mest som produceras är onekligen skräp som upprepar samma gamla uttjatade recept. Vissa av dem för att de säljer(sex), medan andra verkar direkt kontraproduktiva när de läses eller hörs av en människa med en hyfsat utvecklad förmåga till kritiskt bedömning.
En relativt ny reklamtrend som dock verkar framgångsrik och nu pågått ett tag är att försöka engagera konsumenterna i något till synes meningslöst. Ett exempel på detta är Kraft food/Marabous omröstning om innehållet i Aladdin-asken. En skall bort för att ge plats för en nykomling och konsumenterna uppmanas att gå in och rösta - och därmed rädda - sin favorit.
Denna deliberativa marknadsföring tycks alltså funka, en halv miljon personer röstade på en specialtillverkad hemsida med namnet raddajulen.nu - namnet torde vara ett utslag av ironi eller total hybris från chokladtillverkarens sida - och grupper på facebook - jag blir gladare för var dag att jag inte är med på facebook!
Det är la typiskt för vår tid (otid, oseder!), det skall väljas och röstas om allt möjligt - elleverantör, vårdcentral, talangprogramsvinnare - utom det som är relevant. Fast det kanske är lika väl, att körsbärslikören vann omröstningen måste vara det slutliga beviset på att demokrati inte fungerar!
---
Angående marknadföring så berättade en kollega ursprunget till Bullens pilsnerkorv. Erik "Bullen" Berglund - gångna tiders motsvarighet till Per Moberg - skall ha fått en relativt stor klumpsumma pengar av Alvesta slakteriförening i början av 1950-talet för att dessa skulle få sätta hans bild och namn på en pilsnerkorv. Bakgrunden till detta initiativ skall enligt min källa, som hört det på radion, ha varit en salmonellaskandal som förstört slakteriets varumärke.
---
Undrar om inte Carlsbergs nedläggningsbeslut för Pommac-tillverkningen kan ha varit ett tidigt exempel på denna slags marknadsföring, om än helt oavsiktligt. Beslutet mötes av en så kallad folkstorm och namninsamling samt en del stödköp som räddade Pommac.
Problemet med Pommac torde vara analogt med en hel del av vad vi serverar på julborden. Produkten/maten har en nostalgisk skimmer men det är inte många som egentligen köper/äter det längre. Misstänker att Bullens snart kommer att gå ett liknande öde till mötes.
3 kommentarer:
Det tror jag inte att Bulllens gör så länge det bor folk i norra Sverige. Där är det i princip konstigt om man äter någon annan varmkorv.
Har du glömt det?
Så länge det bor folk i norra Sverige... hur lång tid kan det ta?
Jag äter Bullens.
Bara att öppna burken och ställa den direkt på spisen. Om man är riktigt hungrig kan man äta dem kalla.
I rättvisans namn äter jag även många andra sorters korv. På det hela taget antagligen mer än vad som strängt taget är hälsosamt.
Skicka en kommentar