lördag 28 mars 2009

Varför DTK?

Sitter och slösurfar som vanligt en lördag morgon. Den bättre hälften har givit sig av för att skriva högskoleprovet tillsammans med gymnasieglin och varslade metallarbetare. Hon vill höja upp sig från ett hyfsat 1.7 till 1.8 eller 1.9 (då slår hon mitt gamla resultat på 1.7 som beror på att mitt ordförråd är tämligen bgränsat). Det var flera år sedan jag skrev det själv och har lite väl många höskolepoäng i bagaget. Vi har olika starka sidor, jag och min bättre hälft, där för försöker jag givetvis hjälpa till lite och ge lite tips. Delprovet NOG (logiskt tänkande med matematiska problem) är inget större problem, ibland har man fel och ibland har man rätt men jag tycker i alla fall att orsaken till detta ligger i min förmåga.

DTK (Diagram, Tabeller, Kartor) däremot är en annan femma. Jag läser mig igenom frågorna med en ökad irritation - vad fan skall det har mäta för något egentligen!? Rimligen är syftet att testet skall läsa provtagarens förmåga att klara av högre studier. DTK tycks dock i relativt hög usträckning testa mitt ögonmått. Exempelvis tårtdiagram är till för att ge mig en ögonblicksbild av ett sakförhållande, inte för att jag med en linjal och en totalsiffra skall skatta antalet i en tårtbit, komma fram till ungefär 6000 och se att det finns 5000 och 7000 som svarsalternativ. Jag har en del studier i ekonomisk teori i bakhuvudet, jag har pluggat statistisk i ett par terminer, detta tycks inte på något sätt korrelera med min förmåga att lösa DTK-uppgifter.

Inga kommentarer: