måndag 12 oktober 2009

Provinsstaden Uppsala

Befinner mig tillsvidare och på obestämd tid i den lilla staden Uppsala. En stad jag har mycket begränsade tidigare intryck av. Sådär två timmar i samband med ett bröllop för ett antal år sedan är all tid jag spenderat i Uppsala innan min ankomst.

Med teknikens under - den fluga som brukar kallas för det världsomspännande nätet internet - har jag dock försökt skapa mig en bild med hjälp av exempelvis hitta.se och eniros kartfunktion. Förförståelsen jag fått av staden har inte varit upplyftande. Det känns lite som att flytta ut till Förlunda med ett dekonstruerat Förlunda torg i mitten.

Turligt nog är i alla fall delar av mitt närområde inte fullt så fult sett från markplan med en del hus byggda innan 1960-talet (från den tid det fortfarande fanns hantverkskunnande i bostadsbyggandet), även om huset jag bor i verkligen inte är någon fröjd för ögat (inget signalerar slum så mycket som loftgångar!).

Som de flesta shantytowns och favelas är det hela dock relativt kompakt. Jag misstänker att Uppsalas efterkrigsexpansion skede relativt tidigt, vilket räddat staden för allt för mycket modern stadsplanering. Undantaget är Gottsunda och där bränner de bilar...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen till baksidan.
Hör av dig när du är sugen på raggmunk och öl på Švejk.
Uppsala - STHLM tar 40 min och kostar 40 SEK (med lite flyt iaf).

/Tommy

Peter sa...

Finns inte Rackarbergspuben kvar? Där hade jag mycket kul för några hundra år sedan. Väl värt ett besök. Sedan kan du ju alltid ta en paddeltur på Fyrisån. Ja, det är väl i stort sett allt...

Olle J. sa...

Tågstationen hittade jag idag, även om det verkligen inte var meningen. Försökte komma över rälsen och inte åka på den.

Så många pubar har jag tyvärr inte hunnit ramla in på ännu så det vågar jag inte svara på...