lördag 24 oktober 2009

GAIS 1 - 1 Malmö FF

Med en poäng garanteras GAIS spel i nästa års allsvenska. Något som var en fullständig utopi för mig under några sommarmånader. Detta förutsätter givetvis att kansliet på GAIS-gården inte ställt till med ytterligare något som kan rendera poängavdrag.

GAIS hade chansen att ta helg med tre poäng men någon minut innan full tid fick storpotatisen från förr chansen att sätta en straff efter att en i övrigt duktig Kenneth Gustafsson hängde för mycket på någons rygg i straffområdet.

Att GAIS bara fick en poäng skall dock kontrasteras till matchbilden under stora delar av andra halvlek som bestod av en hård och konstant Malmö-press. Endast lite tur och storspel av Dime Jankulovski räddade ledningen fram till slutet.

I första halvleken var spelet mer jämnt och GAIS kunde ta ledningen av ett utmärkt skott av Mattias Lindström. Helsingborgssonen har inte varit rädd för att komma in från sin position och skjuta i år men det har väl varit si och så med siktet emellanåt. MFF hade fler avslut men mestadels från distans. Det gick dock redan i detta skede att skönja den utveckling som väntade.

Problemet stod nämligen att finna på det defensiva mittfältet. Johan Mårtensson och Reuben Ayarna är båda bollskickliga spelare men deras förmåga som bollvinnare är inte i paritet med den pånyttfödde Richard Spong som numera sägs vara skadad säsongen ut. Jag har tidigare hävdad att var och en av dessa herrar skall kompletteras med Eyjolfur Hedinsson eller just Spong på innermittfältet. Den förra av dessa befann sig dock ute till vänster, en lösning som visat sig lyckosam mot bättre lag som exempelvis Elfsborg på sistone och jag förstår att Axén inte vågade ta steget att börja med en Mervan eller Tommy därute. Samtidigt tycker jag att när matchen utvecklades som den gjorde hade ett sådant byte varit värt att tänka på. Malmöspelarna spelade tufft och fick en del frisparkar emot sig men sällan på platser som utgjorde något hot för dem.

Genom att GAIS förlorade kampen om mittfältet föll laget neråt mot egen målvakt. när de grönsvarta spelarna sedan skulle rensa undan eller fick tag i bollen slutade detta nästan hela tiden med dåliga, oprecisa och slösa pass samt korta rensningar direkt till motståndarspelare. Som en följd av detta försvann förmågan att anfalla och Wanderson do Carmo försvann fullständigt ur matchen när GAIS sällan ens mäktade med att lyfta upp spelare vid en kontring.

Sett till matchen är det svårt att inte vara hyfsat nöjd med resultatet. GAIS är kvar nästa år och med ett par nya spelare för att ersätta en Wanderson som rimligen inte kan vara kvar nästa år och kanske framförallt en del byten på kansliet kanske det finns en förhoppning om att GAIS kan vara ett stabilt mittenlag nästa säsong.

Efter att ha bjudid 18000 (minus årskortsinnehavare) på gratis inträde slutade publiksiffran på lite över 11000. Arby, som i elfte timmen gått ut och tyckt att idén är förträfflig och bör genomföras en eller ett par gånger per år, bör därmed krypa tillbaka till sitt kontor och spela tetris som tidigare - på så sätt gör han minst skada för föreningen.

Efter att tvingats uppleva förra matchen via radion fick jag denna gång se den på O'Learys i Uppsala. Var la en sådär upplevelse i sig. Personalen var helt OK, även om jag tyckte det var lite pinsamt att så pass många skärmar visade GAIS bara för mig (ja, jag bytte i och för sig några ord med en man i snygg halsduk som suttit längre in i lokalen senare).

Mer pinsamt var ställets kunder och jag förstår lite varför så kallade sportbarer är så kassa på att visa sport. I matsalsdelen var intresset för skärmarna minimalt. Någon tant med sällskap klagade på att maten dröjde, för de skulle till teatern och att ljudnivån var hög medan tanten i ett annat sällskap frågade sina bordsgrannar om varför det tvunget skulle visas fotboll på teveapparaterna?

Sett till det är det tveksamt om jag pallar av att se matcher på Olearys i framtiden, när min dator kommit upp, till nästa säsong, och jag kan se matcher på exempelvis csports. Men signaturen Jonas eller andra GAIS:are som kommer upp till Uppsala och känner behov av att sällskap och negg så är det bara att e-posta - jag jobbar rätt nära O'Learys i vilket fall. Även om det mesta är nära här i lilliputland.

Inga kommentarer: